Min egen Litteraturkanon

Ett tämligen godtyckligt axplock av böcker som har betytt något för mig under olika skeden i mitt liv. Att jag sedan inte vill styra vårt lands svenskundervisning utifrån denna lista, och ingen annan heller, anar ni nog!  

Momo eller kampen om tiden 10-12 års åldern

Matteus(Bibeln) 14 – 15 års åldern

Bröderna Karamazov 18- årsåldern

Bekännelser (Augustinus) 20- års åldern

Meditationer (Cartesius) 25- års åldern

Hundra år av ensamhet 30- års åldern

Vid floden Peidra satte jag mig ned och grät Senaste boken som gjort stort intryck 

Andra bloggar om: Litteratur+Kanon , kanon

Kommentera

