Banne mig ensamma krake…

KvällshavsbildKvällshavsbildEn liten dikt jag skrev för många år sedan:

Banne mig ensamma krake…….KvällshavsbildKvällshavsbildKvällshavsbild

Banne mig ensamma krake, förvisso,
min skuld må betalas på yttersta dagen
för kroppen ej löd men lever väl än
och frodas får frukten som eldens gemål

Och sitter jag gör i midvinterkväll
vid elden där tungor dansande leka
Och tankarna stiga likt bubblor i hjärnan
där sinnet sonar sin blodiga häll

Själen förtrampas till trälen ner
i brasan framför där fasan väcks
Och ögonen ser huru småfan ler
då han grymtande gråtgaffeln griper

Ty min är lotten att bära all skuld
som människohjärta förvrider till svärta
All sång all kärlek som kunde varit guld
Och benen bär bördan i tyngsta smärta

Förbittrade tårar flyter i natten
Och fågel av sorg försvinner i skyn
Mot månen som storögd står blickande ned
Ensam är hatet och skulden i byn,
det sluter sig samman som osviklig sed

Kommentera

