Jag RETAR mig på Folkpartiet!

Jag tycker inte om att reta mig på saker och ting, fenomen eller människor. Fördragsamhet är ett ledord att ständigt bära med sig. Samtidigt får man ju inte låtsas bättre än man är. Jag retar mig på folkpartiets politik. Inte de allvarliga frågorna som att de vill bygga ut kärnkraften eller dylikt, utan de små skitsakerna.

Det handlar om betygen, läxläsning, och nu senast skriftliga omdömen i uppförande i skolan. Eller språktest, drogkontroller, SÄPO i skolan, övervakningskameror. I Linköping har folkpartiet motionerat om t. ex närvaro och läsa-skriva-räkna garanti. Med krav och garantier ska det perfekta samhället tvingas fram. I framtidens Sverige finns det inga vårdköer! (Inga alls? Inte ens av medicinska skäl?)

Vad är det som retar mig? Det futila, det infantila eller det populistiska? Eller kanske att alla dessa många gånger oskyldiga förslag sammantaget bildar en ganska obehaglig vision av framtidens Sverige? Kanske är det så. Det poppar upp ett förslag, t. ex om närvaro i skolan och de argumenterar så fint om hur närvaro är en förutsättning för lärande. Samtidigt infinner sig känslan av det här är inte hela bilden utan ett myrsteg in i en kallare värld.

Att ställa krav är att bry sig! Jovisst, men hur kan folkpartiet veta att alla dessa kravställare också verkligen bryr sig. Att ställa krav är också att på förhand ha en mall om t. ex vad som är korrekt beteende. Att skapa mallar är sällan att möta varje individ som den unika person den verkligen är. Att uppföra sig kan i värsta fall vara att förställa sig och därmed krympa sig själv till något som inte fullt ut kan utveckla sin potential.

Det som i grund och botten retar mig är kanske ändå att folkpartiet bedriver en sådan flagrant anti-liberalism.

Andra bloggar om: politik

folkpartiet

Val 2006

Detta inlägg är pingat på: intressant.se

Kommentera

