Fredrik spikade igen kistan?

I Kistan ligger grusade förhoppningar om en röd-grön regering. Nu måste det nog till ett mirakel om inte en borgliga invasion av Rosenbad är vad framtiden har att erbjuda av eländes elände. Först kom den kramgoa charmerande Hägglund, sedan äntrade visionären Maud utfrågningsstolen och i kväll uppenbarades den stora Alliansledaren för svenska folket. Förutom en svacka kring a-kassan klarade han utfrågningen med briljans. Fredrik ser, lyssnar och förstår ochlikkista har en vilja att ändra sig och ta till sig argument. Till skillnad då från Persson som tycker att han kan ignorera sin egen partikongress som ännu ett särintresse han kan välja att strunta i.

De borgliga partierna smeker ömt och förföriskt den svenska opinionen. Kärlekstörstande dricker de ur drömmarnas bägare och om fyra år vaknar de med baksmälla och brustna illusioner.

Vad kan rädda oss nu? Kan möjligtvis Leijonborg, som oförtjänt blev förra valets vinnare, denna gång spela en annan roll. Min njugga inställning till folkpariet gör mig väl inte särskilt trovärdig när jag sätter mitt hopp till just detta. Leijonborg gjorde ju en katastrofal insats i P1 radioutfrågning som säkert kan upprepas.

Ett annat hopp är förstås Maria och Peter, men som den miljöpartist jag är kan jag väl inte betraktas som opartisk. Visserligen tror jag att miljöpartiet kommer att göra ett bra val, men kan de också skapa trovärdighet åt ett vänsteralternativ? Möjligen kan de avgöra i slutstridens debatter, men då förutsatt att opinionsläget är hyfsat jämt.

Andra bloggar om: Val 2006

Fredrik Reinfeldt

politik

Kommentera

