Skåda farans ulv i vitögat

När jag igår skrev att folkpartiet kunde svänga opinionen till vänsterns fördel anande jag inte att man omedelbart skulle skrida tillvarg handling. Ja, ja jag vet att jag syftade på Leijonborg och inte en ny spion. Spioneri verkar förövrigt vara valets modefluga, eller om man vill vara elak S-strategernas nya mirakelmedicin, som i lagom dos kan släppas efter varje utfrågning av borliga partiledare. Många bloggar om detta. Bloggen Bent, t. ex ser en blodtörstig Marita Ulvskog framför sig med små gräsrotshjärtan i händerna. Elakt ovargvargm Marita, men symboliskt inte helt inadekvat.

Till skillnad från mig ägnar sig många bloggar åt att totaldissa Reinfeldt, .t ex Axner, Roger Jönsson. Jag tror det är en farlig strategi att inte se ulven i ögonen och låtsas att ulven i själva verket är en bortsprungen kanin. Istället måste S hitta en ingång som gör en vänsterpolitik till en trovärdig vision och en lösning på det utanförskap som många människor upplever. Även de som inte befinner sig i det känner någon som gör det och kräver svar som inte nödvändigtvis innehåller satsen: ”Det går bra för Sverige”.Budskapet måste vara: Det går att bekämpa arbetslösheten, inte ”framåt hösten ska ni nog se att det har ordnat sig”

Andra bloggar om : folkpartiet, Reinfeldt, socialdemokraterna, spioneri, politik, Val 2006

Pingat på intressant.se

Kommentera

