Kanske är det lärarna det är fel på?

Sveriges Radio uppmärksammar att en statlig utredning dissar grundskolans läroplan och kursplaner. De utmålas som luddiga, abstrakta och svårtolkade.

”Det målstyrda systemet har inte fungerat, eftersom bland annat lärarna inte kunnat förstå vilka målen varit och hur de ska jobba för att nå målen.”, skriver SR

Förslaget är att göra sig av med ”flummet” och istället ställa renodlade kunskapskrav. Snyggt och prydlig ska det bli. Och enkelt för lärarna. För att ytterligare underlätta vill regeringen införa obligatoriska nationella prov i 12 ämnen. Se Svd.

Problemet är att Läroplan 94 är en bra och insiktsfull läroplan. Om kunskap t. ex skriver man så här: ”Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskaper kommer till uttryck i olika former: såsom fakta, förståelse, förtrogenhet och färdighet – som förutsätter och samspelar med varandra.”

Därtill fann det ju ett litet aber, en kanske bortglömd förutsättning för att det hela skulle funka, nämligen ständig kvalitetsutveckling under gott pedagogiskt ledarskap och en kontinuerlig reflektion över mål, bedömning och betygskriterier. Det är klart att det krävs lite eftertanke om huruvida en elev uppnått målet med VG i matematik enligt kursplanen:

”Kriterier för betyget Väl godkänd

Eleven använder matematiska begrepp och metoder för att formulera och lösa problem.
Eleven följer och förstår matematiska resonemang.
Eleven gör matematiska tolkningar av vardagliga händelser eller situationer samt genomför och redovisar med logiska resonemang sitt arbete såväl muntligt som skriftligt.
Eleven använder ord, bilder och matematiska konventioner på ett sådant sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva de tankar som kommer till uttryck.
Eleven visar säkerhet i sitt problemlösningsarbete och använder olika metoder och tillvägagångssätt.
Eleven kan skilja gissningar och antaganden från det vi vet eller har möjlighet att kontrollera.
Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.”

Frågan är förstås om inte våra barn är värda en sådan reflektion och så högt uppställda ambitioner.

Lärarna har haft 12 år på sig att ta till sig läroplanen och enligt en statlig utredning har man misslyckats. Är det självklart att det är läroplanen det är fel och inte lärarna….?

(Jag återkommer med en mer systematisk genomgång av den svenska skolan och dess styrning)

Andra bloggar om: regeringen, skolan, skolpolitik, läroplan, kursplaner, nationella prov

Pingat på intressant.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s