Bloggosfärens bästa gröna bloggar

GRÖNA BLOGGAR: kategorisering och värdering

Jag har tagit på mig en gigantisk uppgift, övermäktig skulle man kunna säga, nämligen att på ett systematiskt vis gå igenom bloggosfärens alla gröna bloggar och försöka göra en slags utvärdering. Ganska snart inser jag att detta inte kommer att bli helt adekvat vid första försöket. Antingen får jag lägga ner ett ytterligare ganska omfattande arbete för att nå ett rimligt resultat eller får jag publicera det jag har, inhämta synpunkter och kritik och göra kontinuerliga uppdateringar. Eftersom ni läser detta förstår ni att det var det senare jag valde.

Utgångspunkten har varit den förteckning av gröna bloggar som finns på mp.se. Detta är förstås inte alla gröna bloggar, inte ens alla miljöpartistiska skribenter.

Utifrån dessa listor har jag tagit med de bloggar som är rimligt uppdaterade senaste halvåret. För att ge er läsare en typ av konsumentvägledning gör jag ett försök att kategorisera bloggarna och sedan en bedömning av kvalitet. Bedömningen angående kvalitet handlar nästan uteslutande om en bedömning av ambition inte om innehållet i sig håller hög nivå och framför allt är det ingen bedömning av de åsikter som framkommer.

En sakpolitisk hög ambitionsnivå kan betyda att man analyserar konsekvenser, refererar statliga utredningar, sätter frågor i ett historiskt sammanhang etc. Ideologiskt hög ambitionsnivå innehåller t. Ex begreppsanalyser och ifrågasättande av tankefigurer.

Det allra svåraste har varit att välja en bra kategorisering och sedan placera in bloggarna i dessa. De flesta bloggarna skriver något ur samtliga kategorier och ibland är det ytterst svårt att se vad som är den övervägande trenden. Här vill jag verkligen ha era synpunkter. Sannolikt tycker någon att jag placerat in hans/hennes blogg fel. Inom varje kategori rankar jag de tre – fem bästa och listar sedan de övriga alfabetiskt. De rankade bloggarna sammanställer jag i en bästa-lista-alla-kategorier. Där kommer det framgå att jag värderar de politiska och analytiska eller refklekterande bloggarna högst.

Alla gröna bloggar är förstås i någon mening politiska men somliga skriver nästan aldrig om politiska spörsmål medan somliga uteslutande gör detta. En första grovindelning är således:

Icke – politiska, som jag delar in i den högre klassen av mer existentialistiska, samt den lite lägre mer rapporterande typen.

Politiska bloggar i fyra nivåer; de som blott rapporterar, de som kommenterar, de som reflekterar och de som mer genomgripande försöker analysera.

Innen jag redovisar resultatet av min undersökning och mina bedömningar vill jag säga att jag ämnar utveckla och förfina kategoriseringen och värderingen till kommande år. Detta får i mångt och mycket ses som en trevande början och där synpunkter som sagt är varmt välkomna.

Oavsett vad man tycker om mina värdering så kan vi nog enas om att just dessa bloggar som nämns här är rimligt uppdaterade. I det måste ligga något värde…

 

Icke-politiska bloggar

Vardagsexistentialism

1.Ofärdiga tankar

2.Vilse på Värnhem

3. Rickard Söderberg

somewhere to fit in…

Rapporter ur vardagen

  1. Kristins liv, tankar och annat trams

  2. goranlarsson

  3. Karin Thomasson

Anna Norrman
När jag blir stor ska jag bli pirat
Tankar i förvirring
nätvirkade tankar
En groda i förskringringen
klatschig
Lena Klevenås
Lilja

Politiska bloggar

Rapporterande

  1. den där Tomas

  2. TomeLotta

  3. Carl Schlyter

Andreas Porswald
Emma Grön

Kommentatoriska

  1. Åke Askensten

  2. Rasmus blogg

  3. Max Andersson

  4. Johan Hellström(mp)

  5. Henrik Dahlström

Lindskog – gröna (om)tankar om världen
Anders Wallner
Fröken Johanssons blogg
Heiti Ernits – Idéer, tankar, reflektioner
Jakop Dalunde
Du är med sidan tre fram till fyrtiotvå
Johan Lundkvist
Linnea Haglund
Tony Joahnsson
actforsolidarity

Reflekterande

  1. Lagen säger

  2. Helene bloggar

  3. Världen är inte schackbräde

Jenny Wennhammar

Ord upp!

Johannas visioner

Zaida Catalán

Analyserande

1. Strötankar och Sentenser

2. Falköpingsskvaller

3. Personligt ombud för psykiskt funktionshindrade

Tio-i-topp

1. Strötankar och sentenser

2. Lagens säger

3. Falköpingsskvaller

4. Helene bloggar

5. Personligt ombud för psykiskt funktionshindrade

6. Världen är inte ett schackbräde

7. Åke Askensten

8. Rasmus blogg

9.Max Andersson

10. Johan Hellström(mp)

Andra bloggar om: gröna bloggar, bloggar, bloggosfären, topplistor, miljöpartiet, politiska bloggar

Pingat på intressant.se

Kommentera

