DN låter meddela att Volvo nu ska göra en storsatsning på miljö. Med deras stora och bensinslukande monster är det inte en dag för tidigt. Tyvärr verkar satsningen i grunden mer handla om marknadsföring än att genuint satsa på ny miljöteknik. Volvo vill helt enkelt göra sig kvitt sin image som miljöbov.
Faktum kvarstår. En miljöbil ála volvo är fortfarande en vanlig etanolbil med ifrågasatt miljönytta. Produktionen av gasbilar ligger fortfarande nere. Och fortfarande dominerars bilparken av stora och alltmer energislukande alternativ. Bigger is Better verkar devisen lyda.
Nåväl, satsningen är förstås bättre än inget.
Andra bloggar bättre och intressant om: volvo, miljöbilar, marknadsföring
Annonser
Borde inte ekonomiskt ledande regeringar uppmuntra finansiellt utvecklandet av miljödrivna bilar, bussar och lastbilar?
Det finns redan nu bra alternativ vad gäller gasdrivna och elektrisk drivna bilar. Problemet är att de är alltför dyra
att massproducera, så ett rejält stöd från ett antal regeringar världen över kunde påskynda övergången till
bilar som klart förbättrar vår miljö!