Och jag som trodde att det var ungdomar som diskriminerades..

björklundBjörklund säger idag i DN och Svd att han i lag vill förbjuda diskriminering av äldre. Lite komiskt är förstås att det liberala partiets nya ordförande öppnar upp med ytterligare förbud och regleringar. Fast egentligen överraskar det väl ingen. Folkpartiet öppnar ånyo upp sin stora kärleksfulla kravställarfamn…

Jag har väl i grunden inget emot att överväga olika typer av diskrimineringslagstiftningar. Frågan är om just denna grupp är så diskriminerade. De äldres ekonomiska situation kommer att bli allt bättre och de nya pensionärerna blir allt friskare. De äldre går mot en guldålder. Även på arbetsmarknaden börjar företag vakna upp och inse att de behöver kvalificerad personal med lång erfarenhet. Senast var det Vattenfall som insåg att de behöver erfaret folk på mellanschefsnivå.

Rent allmännt krävs erfarenhet i allt högre utsträckning för att få jobb. De som har det riktigt tufft idag är ungdomarna. Det är de som efter långa och dyra utbildningar inte får jobb och det är deras arbetslöshet som stiger.

Däremot är det förstås en smart strategi av Björklund. Det finns en bild av den diskriminerade äldre som hänger kvar. De pensionärer som var åttio år på nittiotalet hade det många gånger svårt. De som fick sparken på nittiotalet och var 55+ fick svårt att leta sig tilbaka till arbetsmarknaden. De äldre är en stor grupp och kan man förmedla en bild av att de är missgynnade och att man själv sitter inne med lösningen…ja då har man en politisk skördetid framför sig.

Andra bloggar intressant om: Folkpartiet, Björklund, diskriminering, äldre 

4 kommentarer

  1. LeoB · september 4, 2007

    Jag undrar om du kanske blandar ihop två saker: Hur många äldre som är arbetslösa och hur svårt äldre arbetslösa har att få jobb?

    Som jag förstår det har äldre arbetslösa i många fall mycket svårt att få jobb, trots erfarenhet och utbildning. Det är väl det som EU-direktivet mot diskriminering av äldre på arbetsmarknaden vill komma åt?

  2. joakimhorsing · september 4, 2007

    Jag tror att du har rätt i att många äldre har svårt att trots efarenhet få ett jobb. Min poäng var dels att ungdomsarbetslösheten är ett strörre problem, dels att trenden vad gäller äldre håller på att vända. Kanske blandar jag ihop två eller flera problem, men det gäller i så fall ungdomarna också.
    /Joakim Hörsing

  3. thomas · september 4, 2007

    Du missar en liten detalj. Det är inte folkpartiet som kommer med kraven. De kom från EU från ca 7 år sedan och vi kommer snart att hamna inför EU-domstolen för att vi inte uppfyllt dem. Tydligen är vi ensamma inom EU om att fortfarande sanktionera åldersdiskriminering.

  4. LeoB · september 4, 2007

    Joakim: Var hittar man statistiken du stöder dig på? Jag letar på AMS, men jag ser inget som direkt stöder att ungdomars arbetslöshet stiger just nu. I siffrorna för juli ser jag att arbetslösheten bland ungdomar minskat med 26%, hittar ingen särskild statistik för äldre men i snitt är det 29% minskning sedan förra året.

    Vad nu de här siffrorna betyder. (Vet inte om de kan sägas vara direkt jämförbara.)

    Tittar jag på fel ställe?

Kommentera

