Givetvis måste bensinen blir mycket dyrare än 29 öre!

Det finns många goda skäl till att höja koldioxidskatter. Det främsta är naturligtvis miljö- och klimatskälen. Men det finns även andra. Olje tillågne i världen är i mång och mycket en uppskruvad bubbla där oljeutvinningen pressar sin källor och lager till max. Sanrt kommer det dock märkas att oljan nått sin ”peak” och då kommer priset höjas kraftigt. Vi talar inte om ören i det läget…

Ju snabbar vi i Svergie kan komma bort från oljeberoendet desto bättre förberedda är vi när den dagen kommer. Tveka alltså inte att trycka på prishöjar knappen regeringen! Det vinner både klimatet och vår plånbok på i längden.

Anmdra bloggar om: bensinpriset, klimatet, oljeberoendet

4 kommentarer

  1. Daniel · september 17, 2007

    Visst, det bästa är ju om vi inte behöver oljan. Men är det alltid bäst att höja bensinpriset hela tiden? Vi som måste ta bilen till jobbet kan ju helt enkelt inte köra mindre än vi gör nu. Och kollektivtrafiken.. Jaa den existerar i princip inte alls då man kommer några mil utanför storstan. Jag vet att det är många med mig som gärna skulle vilja köpa en ny miljövänligare bil men här kommer det största problemet, pengar. Jag har inte råd att köpa en kontant och för osäkra jobbutsikter för att ta ett så stort lån som skulle behövas. Så vad kan jag göra? Vilka alternativ finns det för mig egentligen? Det finns bara ett, fortsätta köra med min gamla bil och därmed kunna spara ännu mindre pengar till en ny. Det är så typiskt. Det enda som verkar hända när priserna höjs är att staten sparkar på de som redan ligger, istället för att försöka hjälpa till. Eller så kanske jag ska sluta jobba för då behöver jag ju inte köra bil. Det är kanske lösningen..

  2. Pelle Viking · september 18, 2007

    Var det någon överhuvudtaget som förväntat sig något vettigt överhuvudtaget från dessa stollar !?.

  3. Answea · oktober 6, 2007

    Fan va bra skrivet daniel Dom jävla politikerna som tjänar 100 tusentals kr i månaden kan köpa en bil åt oss en sk miljöbil
    jag jobbar själv shift 4 mil till jobbet och har ingen möjlighet att åka buss tåg etc fy fan säger jag

  4. Nisse · maj 4, 2008

    Om det är ett land i världen som ska höja sina skatter så är det dock USA och inte Sverige. Vi är ett skitland på världskartan rent ut sagt. Straffa de skyldiga istället för ett relativt oskyldigt litet land som Sverige. Ändra perspektivet och se ur det stora hela. Ett land på 300 miljoner invånare, majoritetet av bilarna är automatare och drar över 1,5 liter milen. Sverige – majoriteten manuell (drar mindre än automatare) och drar långt under 1,0 liter milen dessutom är vi 33 ggr mindre i befolkning. Vi har ca 12,5 kr/litern, USA har ca 5 kr/litern. Ser ni samma fel som jag eller är jag helt dum i huvudet?

Kommentera

