Klart att det är ett valsvek – av Kristdemokraterna!

Skrev i eftervalsdebatten om hur korkade jag tyckte kristdemokraterna var när de i tider av global uppvärmning insisterade på att sänka bensinpriset:

”En lokal kristdemokrat gav mig ett äpple i valrörelsen, tillsammans med ett löfte om sänkt bensinskatt. Jag, som miljöpartist, tittade besviket på henne och menade att detta inte var en särskilt ansvarfull politik med tanke på växthuseffekten. Höstens budgetproposition var inte lika ansvarslös, men de väljare som med glada miner både tog emot äpple och löfte måste nu rimligen känna sig rätt svikna.. Inte bara kristdemokrater förresten. Jag minns tydligt hur Reinfeldt pekade finger mot Persson i en av duellerna och menade att Persson inte tänkte på vanliga väljare när han inte ville lova ut sänkta bensinskattten. Undrar vad dessa vanliga väljare tänker idag.”

Då handlade det om att inte sänka bensinpriset. Nu sitter man till och med i en regering som tänker höja bensinpriset!

Samtidigt kan jag inte beklaga att de sviker. Inte bara för saken i sig utan för att de borde svik och de borde ändra sig.

Ett minimikrav är väl att man säger detta. Ångrar sig. Ber om ursäkt och lär sig följande läxa:

TÄNK EFTER FÖRE!!!

Sjölander skriver bra om detta ämne.

Andra bloggar om kristdemokraterna, bensinpriset

2 kommentarer

  1. Josef Boberg · september 18, 2007

    Ja ja – CO2-frågan är ju till 99 % ett påhittat problem av oljeNissarna och bilNissarna. Det pseudoProblemet är till för att tjäna pengar på för dom.

    Sen har politikerna bara hängt på – och inbillar oss av vanligt folk att det i huvudsak är människan som står för miljöförändringarna i ett Universellt perspektiv sett. Detsamma som att dom försöker inbilla oss – och har lyckats med det av inte så få av vanligt folk – att det inte alls – eller i vart fall nästan inte alls – är det Intelligenta och NaturLikVisa och gigantiska energisystemet Solen och jorden Terra i sin energiFörening – som till mer än 99 % bokstavligt talat bestämmer hur miljöförändringarna skall ske.

    Ifall Du vill veta mera om hur jag resonerat mig fram till detta kan Du kolla under rubrik nr F60 på min hemsida. Dit kommer Du på ett ögonblick genom att klicka på mitt namn, kanske… 🙂

    Ha det…
    vännen Josef

  2. Glen · september 19, 2007

    Att höja bensin skatt att bara att skjuta på folk som måste har bilen trotts att dem har knappt råd. Till exempel barnfamiljer. Miljö påverkan i detta fall är obefintligt men påverkan på dessa folk bli ganska stor. Politik när det är som samst…

Kommentera

