DETTA är upprörande!!

DN låter meddela att 10- tals miljarder felaktigt strömmar ut ur våra socialförsäkringsssystem. Fusk, slarv och fel som gör mig urförbannad som genuin försvarare av generösa trygghetsmekanismer i samhället och för dess invånare. När det uppmärksammades att ett par i Kinda ”vägrade göra rätt för sig” blev det ett ramaskri. Än så länge verkar det rätt tyst om miljardrullningen.

Ändå är det ju detta som är det upprörande. Att enstaka individer lever utanför samhällets gängse normer är något vi måste acceptera och ha råd med. Det har de flesta civiliserade samhällen före oss kunnat hantera. En systematisk plundring av våra gemensamma tillgångar är en annan sak och måste stävjas.

Sedan tror jag att en mer genomgripande översyn av våra trygghetssystem är nödvändiga. Jag håller själv på och jobbar med en del förslag som jag återkommer till med här på bloggen.

(UPPDATERING: DN rapporeterar idag om att staten sparar en miljard på föräldrardagar som inte tas ut. DETTA är också upprörande, fast av andra skäl….)

Andra bloggar intressant om: socialförsäkringen, trygghetssystemen, fusk

9 kommentarer

  1. Glen · oktober 9, 2007

    Och vem skrev “Miljöpartiet ställer sig starkt kritiskt till regeringens politik. Vi tror inte att de arbetslösa är lata eller att de sjuka fuskar. Vår grundsyn är att människor vill vara med och delta.”

    ???

    Ni är otroliga…

  2. populisten · oktober 9, 2007

    Om man är väldigt välvillig och tolkar tiotals miljarder som just tio miljarder så är det alltså i runda slängar 1000:- per år och invånare som slarvas bort.

    Intressant att detta kommer på bordet först när vi har en borgerlig regering. Intresset för att gräva i detta var minst sagt lamt under föregående regim.

  3. Francisco d'Anconia · oktober 9, 2007

    Skattepengarna är inga ”gemensamma tillgångar”, de är stöldgods taget från enskilda individer.

  4. joakimhorsing · oktober 9, 2007

    Glen!
    Det där är knappast oförenliga ståndpunkter. Dessutom är det på skilda nivåer av resonemang.
    Nej, jag tror att inte att de flesta fuskar och Jam jag vill att fusk stävjas.
    Vänligen,
    Joakim Hörsing

  5. LeoB · oktober 9, 2007

    Joakim,

    Det finns åtskilliga problem i socialförsäkringssystemet som gör att man ibland hamnar i luckor mellan olika delar och inte får mycket ersättning alls (om lagen ska följas till punkt och pricka) eller hamnar i kläm på andra sätt. Borde inte det åtgärdas först?

  6. elvelin · oktober 9, 2007

    visst finns det dom som fuskar absolut, och det går ut över oss hederliga människor. men så är det såhär, dessa system är inte alltid så pålitliga själva heller. de gör att för att de som behöver hjälp ska få så lite pengar som möjligt. även de är tyvärr ”vinstföretag” och ju mindre pengar man för ju bättre går det för dem.
    ta tillexempel alfa-kassan hur många gånger har inte jag fått ringt och pratat med dem för att jag inte fått mina pengar itid hur många gånger har jag inte fått skriva om massa papper och blandketter för att de inte kan ge rätt information på en gång.
    det kanske är dags att se till detta system så att det funkar som det ska inte bara från bidragsfuskernas sida utan även från myndighetes sida.

  7. Glen · oktober 10, 2007

    Hur ska man annars tolka ‘Miljöpartiet ställer sig starkt kritiskt till regeringens politik. Vi tror inte att de arbetslösa är lata eller att de sjuka fuskar’ annat att man behöver inte kontrollera utbetalningarna?

    Ni kritisera regeringen för att dem vill hårdare kontrol med den ovanstående men samtidigt vill du att fusk ska stävjas.

    Eller ska man bara kontrollera dem som fuskar?

    Du förstår väl att man måste ta hårdare tag mot alla för att kommer åt dem som fuska? Det betyder inte att man inte leta på dem flesta, bara att när man inte kontrollera att det bli rätt så att det samma som att uppmana folk till att fuska.

    Dina ‘nivåer’ handlar mer om att vinna politiska poäng än nåt annat. Jag tror inte att du skulle har klagat om det hade varit en vänsterstyrd regering som gjorde samma sak.

    Om man bara klaga för att det är ‘fiende’ som har hittat på så bli era klagomål ganska värdelösa.

  8. joakimhorsing · oktober 10, 2007

    LeoB!
    Håller helt med. Socialförsäkringsystemet måste reformeras och bli tydligare och luckor måste täppas. Jag håller på att titta på just detta. Återkommer.

    Glen!
    Med skillda nivåer menade jag att inlägget om Esbati handlade om Miljöpartiet och Esbatis syn på detta parti. Inlägget om fusket var ett uttryck för mina egna åsikter. Min och gissar jag mp kritik angående regeringens politik handlar i första hand inte om skärpt kontroll utan om försämringarna i systemen. Det är en viss skillnad. Sedan kan man förstås också ha synpunkter på ett specifikt sätt att kontrollera utan att vara emot kontroller, t. ex är jag tveksam till det kostnadseffektiva i att låta lärare och förskolepersonal kontrollera VAB.

    Jag medger att det finns en motsättning i de skrivningar mp har angående människors vilja att göra rätt för sig och mer omfattande kontroller även om jag inte tycker att det är oförenligt. Personligen tycker jag att mp har en något naiv inställning.

    Min blogg är i första hand mina egna tankar och de inlägg som görs här handlar om olika saker på olika nivåer och med olika nyanser.

    Esbati inlägget handlade inte alls om mina egna åsikter utan var en kritik mot hans sätt att beskriva miljöpartiet. Läser man det som om det vore mina åsikter skulle man ju kunna tro att jag till exemåpel var för fristående skolor. Det är jag inte, men mp är det.

    Vänligen,
    Joakim Hörsing

  9. Ping: Barnfamiljer behöver inte BORGLIG byråkrati « Joakim Hörsing

Kommentera

