Rösta om fördrag – men vad är det man röstar om?

Krav reses nu från både väntat och oväntat håll för Sverige ska folkomrösta om det nya EU-fördraget. Motivet är att så pass mycket makt flyttar från Stockholm till Bryssel. Ett problem när det gäller att rösta om ett helt fördrag är att det blir svårt att tolka utslaget. Vad exakt är man emot respektive för? Det tunga bitarna i fördraget är enlig mig:

  1. Det införs en utträdesparagraf.
  2. Det införs möjlighet till medborgarinitiativ
  3. Den så kallade Flexibilitetsklausulen.
  4. De så kallade Passarellerna
  5. Prövning av Subsidiaritetsprincipen
  6. Parlamentens makt förstärks (1/3 motivering, 1/2 ministerrådet)
  7. En person som leder utrikes- och säkerhetspolitiken
  8. Minskat antal kommissionärer
  9. En vald ordförande
  10. Röstviktning enligt befolkningsantal

Jag tror jag fått med det viktigaste som det nya fördraget innebär. För er som inte är så insatta i ovanstående kan läsa om några av begreppen här

Poängen är att det är många skilda saker som man kan ha olika uppfattning om. Vad innebär ett eventuellt NEJ? Att man ställer upp på 4 och 8, men inte 9 och tio och struntar i vilket i det övriga? Nej, det kan förstås inte veta. En omröstning om fördraget kommer att bli en ny folkomröstning om EU. JAg tror det är ärligt av dem som förespråkar en Folkomröstning att erkänna det och konsekvensen vid ett nej måste bli ett utträde. Alternativt väljer man ut en eller högst två frågor som man anser särskilt kontroversiell. För min del handlar det om Flexibilitetsklausulen och Passarellerna. Således finns det tre alternativ:

  1. Avstå från folkomröstning och lita på de folkvalda
  2. Genomför en folkomröstning om EU
  3. Genomför en folkomröstning i en begränsad fråga.

Jag vet inte riktigt själv hur jag ska ställa mig. Vad tycker ni?

Andra bloggar intressant om: EU-fördraget, EU, folkomröstning

5 kommentarer

  1. Kent Larson · oktober 18, 2007

    För min del får det gärna hållas en folkomröstning, under förutsättning att det verkligen blir det nya fördraget vi får ta ställning till. Jag åtar mig gärna att skapa sådar en hundra frågor om fördraget och de legala aspekterna av vårt medlemskap i EU, med vars hjälp vi kan försäkra oss om att bara den som gör sig besväret att sätta sig in i vad det handlar om släpps in i vallokalen.

  2. Andreas · oktober 18, 2007

    ”1. Det införs en utträdesparagraf.”
    Jag är inte så insatt men betyder det att det faktiskt blir möjligt att gå ur om fördraget godkänns? Då skulle både ett ja och ett nej kunna betyda att man vill gå ur eu…

  3. Glen · oktober 19, 2007

    Jag är inte så insätt i detta, det skulle nog vilja hör en diskussion mellan dem som är för och emot värje punkt innan jag kan bilda en egen uppfattning.

    Sedan tror jag inte heller att dem flesta bryr sig så att en folkomröstning skulle troligtvis bli meningslös.

    Folkomröstningar bruka vinnas av dem som kan spela med folks rädslor bäst och inte på saklig argument.

  4. Tomas Melin · oktober 19, 2007

    Naturligtvis ska en eventuell folkomröstning handla om dokumentet i sin helhet. Ett JA innebär att folket tycker det är bra, och ett NEJ innebär att folket tycker att det inte är tillräckligt bra. Varför det blir ett nej blir ju en fråga först därefter. Då får politiker gå ut till folket och undersöka detta, för att eventuellt återkomma med ett nytt förslag. Detta nya förslag får samma behandling und so weiter tills folket är nöjt.

    Alternativet är att ställa folkomröstning om varje enskild fråga i dokumnetet. Det håller naturligtvis inte. Den stora majoriteten av frågor kommer vara ointressanta för den stora majoriteten människor. Men väljer man bara ut vissa frågor kommer garanterat många människor ha invändningar mot fördraget i andra frågor än de som man får ta ställning till.

    Och resultatet skulle ändå inte bli tydligare om det kom att handla om några utvalda sakfrågor. Om det blir ett tydligt ja till x, ett svagt nej till y och ett svagt nej till z, vem ska då avgöra vad resultatet blir för fördraget? I en annan stat kan det ju lika gärna bli starkt nej till x och svaga ja till y och z. Det blir ohållbart.

    Det enda raka är helt enkelt att låta människor göra sina egna viktningar och värderingar och ta dokumentet i sin helhet, för eller emot.

  5. Tobias Struck · november 7, 2007

    Hörsing. Det nya EU-fördraget innebär upphävandet av nationell invandrinsgpolitik, straffrättspolitik och utrikespolitik inom EU. Majoritetsbeslut inom EU-parlamentet skall styra dessa områden. Dessutom har det redan drivits genom och jag inser inte vad en folkomröstning skall handla om nu. Svenska folket är redan överkört.

Kommentera

