Jo, datorspelen har nog ett oförtjänt dåligt rykte

Noterar att det idag släppts en unik svensk undersökning om datorspelande och mer specifikt om spelet World of Warcraft. Kritiken mot spelen har bland annat varit att de är ytterst tidskonsumerande och inverkar menligt på sådant som läxläsning, mat och sömn. Det är nog riktigt att det slukar upp individen mer än ett TV-program, men som aktivitet betraktat så är det ju knappast sämre en att passivt stirra på dumburken. Om man överhuvudtaget ska ge sig in på att värdera olika mänskliga aktiviteter.

Men på något sätt skulle jag ändå våga drista mig till att påstå att aktivitet och engagemang är att föredra framför apati och passivitet. Hur dessa negativa sidor kopplas till en viss aktivitet är ju dock i alla fall i teorin högst individuell.

Själv spelar jag blott ett spel. Ett och samma under mer än ett decennium, Civilization. Periodvis har det nog varit en smula skadligt och distraherat från annat som borde fått min uppmärksamhet. Men på något sätt känns inte tiden som ”kastats” bort lika meningslös som vissa tv-serier man följt, sett i retrospektion.

Andra bloggar intressant om: datorspel, tidsfördriv, beroende

4 kommentarer

  1. rage77 · november 19, 2007

    Icke!
    World of Warcraft förtjänar sitt eget fack och bör räknas som en ”farlig sysselsättning” för ungdomar som har det jobbigt i livet. Många av de ungdomar jag jobbar med i veckorna sitter fast i ett regelrätt TV-/dataspelsmissbruk. De sitter hela nätterna, då snackar vi inga 3-6 timmar här utan i princip dygnet runt. De äter dåligt, sover knappt och går aldrig utanför hemmet om de inte absolut måste och blir tvingade.

    Jag har själv suttit i samma situation med samma spel. det var inte ovanligt att jag satt och spelade 12 timmar i sträck i en och samma position utan någon som helst paus.

    Spelandet är absolut inte farligt för alla, men för en viss grupp människor är det väldigt farligt och den gruppen är tyvärr inte särskilt liten…

  2. G · november 19, 2007

    Jag har också spelat för mycket World of warcraft. Det var under en period då jag mådde dåligt och hade en del jobbiga personliga problem. I såna situationer vet jag att jag, och säkerligen många andra, flyr in i något som gör att man glömmer det där jobbiga. WoW är ett mycket roligt och absorberande spel, som dessutom ger en ett socialt sammanhang och förpliktelser i spelet. Man kan säga att det ersatte den värld jag inte orkade med.
    Var det bra?
    Nej.
    Hade jag kul?
    JA.
    Hade det gått lättare att lösa problemen om jag inte spelat? Ja,förmodligen.
    Löste jag dem ändå?
    Ja.

    Nu i efterhand spelar jag lite spel då och då, men jag har ingen lust alls att spela på det kompulsiva sättet.

    Tror det i många fall handlar om flyktbeteende, som det gjorde i mitt.

  3. Jakop Dalunde · november 20, 2007

    Civilization är ett fantastiskt spel. Har spelat alla dess inkarnationer, och lärt mig otroligt mycket av dem.

  4. g0r4n · november 22, 2007

    Det är känsligt att ställa fritidsintressen mot varandra. Meningen med fritid är ju att den inte ska vara till någon speciell nytta. Det är ju rekreation.

    Håller defintivt med om att spel generellt ändå är bättre än passivt tv-tittande, av den enda anledningen att man faktiskt är aktiverad. Man gör någonting.

    Sen vet jag inte hur många långa nätter jag och polaren har sagt ”men bara en turn till..!” när vi spelat Civ III 😀

Kommentera

