Konsumenterna allt mer medvetna om sina val

Enligt en undersökning gjord av Svenska Handel blir svenskarna allt mer medvetna om vad en vara kommer i från och vilka effekter varan har på miljön när de gör sina konsumtionsval.

– Idag är frågor rörande miljö och hur vi kan påverka viktigt för konsumenterna. Över 50 procent av handlarna har t.ex. märkt ett ökat intresse från kunderna gällande varifrån produkterna kommer, säger Dag Klackenberg.

Undersökningen visar att nästan tre av fyra handlare upplever att konsumenterna har blivit mer medvetna om sin egen klimatpåverkan via sin konsumtion.

En medvetenhet kring rättvishandel och vad det innebär är en nyckel inte bara till en rättvisare värld utan till en hållbar utveckling och en sundare ekonomi som sätter människan och inte kvartalsrapporten i centrum.

fairtrade_logo.jpgPrecis som jag skriver i min Måndagsblogg måste vi bygga en ekonomi som inte drivs av primitiva psykoliogiska mekanismer och där förändringar i inställning på halvårsbasis får konsekvenser i hela världen. 

Andra bloggar intressant om: svensk handel, konsumtion, fair trade, världsekonomi

Annonser

En kommentar

  1. Johan Thomas · november 28, 2007

    Ja, vi står verkligen inför, eller mitt i, ett dilemma:

    Vi vill, nästan alla, att världen snabbt anammar mer ekologiska former av handel. Samtidigt vet vi att stress ligger bakom mycket av de problem vi nu står inför; användningen av miljögifter av många slag, skövling, monokultur, extrema former av taylorism och outsourcing, flyg (-frakt), utbrändhet och avbetalning.

    Kanske tog jag i där, men visst kan det bli svårt att uppnå hållbarhet i bemärkelsen långsiktighet NU, GENAST. Vårt tänkande måste komma ur den vanliga fåran och hastigheten i den — för att vi ska se nya sätt att handla och agera, baserade på medvetenhet eller vad vi vill kalla det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s