Manliga närsynta Homonätverk?

Ser i en artikel i Aftonbladet att kvinnor vinner i karriär om de byter ut sin blommiga parfym mot en mer mansdoftande. Eftersom det enligt könsmaktordningen är de manliga nätverken och kontakterna som gör så att män pushas fram i större utsträckning än kvinnor. Detta innebär en rad olika möjligheter:

  • Att myten om kvinnan och ”sängvägen” verkligen är just det – en myt!
  • Eftersom sexualiteten visats kopplad till luktsinnet så borde också de nätverken som präglar arbetslivet vara präglat av sexualitet. De manliga strukturena är i grunden homo!
  • Eller är män så närsynta att doften är det enda som kan hjälpa till att skilja män från kvinnor.
  • Eller så är detta inlägg bara trams, liksom artikeln i Aftonbladet.

Välj själva!

Andra bloggar intressant om: doft, parfym, sexualitet, karriär, kön, homosexualietm humor, trams, fördomar

Annonser

En kommentar

  1. populisten · januari 16, 2008

    Jag röstar på trams, liksom så mycket annat i kvällspressen.

    Alla dessa undersökningar (åtminstone som de återges i media) om att kvinnor är underreprtesenterade på högre positioner saknar ofta viktigt jämförelsedata. Om man klassificerade toppcheferna efter andra kriterier än kön så kanske man skulle få en helt annan bild. T.ex. skulle en klassificering efter utbildning troligen visa att mansdominerade yrken är kraftigt överrepresenterade, ergo män är överrepresenterade. Kanske kan man tycka att det är en sekundär insikt eftersom slutsatsen är densamma, men det fel eftersom de eventuella åtgärderna blir helt annorlunda. Istället för vänsterfeminismens favoritförslag att tvångskvotera in kvinnor i direktörsrummen så vore det i så fall bättre att försöka få fler flickor att välja utbildningar som leder till toppjobb.

    Om man nu tycker det är viktigt att varannan topchef är kvinna vilket jag iofs inte gör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s