Läsare som stormar bör tänka på kommande Klimatstormar

Läser på Aftonbladet att läsarna stormar mot höjda bensinpriser. När ska vi arma folk inse att bensin tillhör gårdagen och inte är möjlig att använda som bränsle. Nej, det är klart att en viss individ inte omedelbart kan ändra sina resvanor bara för att bensinpriset höjs och givetvis kan det slå orättvist. Det innebär dock inte att faktum ändå inte kvarstår – att vi måste sluta använda bensin.

Vreden borde riktas mot bilindustrin som allt för sävligt insett problemens omfattning och inte ställt om sin teknologi.

Vreden kommer att få industrin att ändra sig.

På ett generellt plan kommer bensinprishöjningar att innebära att miljövidrig bensin byts mot miljövänligare alternativ.

Den som tror att detta inte oundvikligen måste ske har inte öppnat sina ögon.

Andra bloggar intressant om: klimatberedningen, bensinpriset

Annonser

30 kommentarer

  1. Olof Pettersson · februari 1, 2008

    Klart är väl att bilindustrin måste göra sitt för att gemene man ska kunna sluta åka bensindriva bilen. Men varför låter regeringen bilindustrins sävlighet gå ut över befolkningen, för att vi då ska kunna klaga på bilindustrin?

  2. kalle · februari 1, 2008

    Det är ju enkelt!
    det är ju bara säga upp sej och sluta betala skatt du sparar ju mera på att stana hemma ! slipper du ju iaf tanka bilen!

  3. Micke · februari 1, 2008

    Du förbiser ju ganska elegant och lägligt att bilar inte är dom största miljöbovarna.

    Börja med alla förbenade industrier istället som på en dag spyr ut mer skit i luften än alla sveriges bilar gör på ett år….

    Kan man dra av taxiresor till jobbet när man får ställa av bilen för att man inte har råd att ens köra till macken?

    Börjar bli dags att visa regeringen att det är medborgarna som egentligen styr landet VIA sina politker, inget annat.

    Men, medborgarna förväntas ju vika sig för politiker som inte har ett dyft till verklighetsuppfattning. Kom ut i livet lite, lev på en månadslön på 10 000 och försök ha råd att använda bilen för att handla eller åka till jobbet.

    Men som alla andra politiker verkar även du tycka att folket är ett irritationsmoment. Politiker som sitter med drömlöner och gör inte ett jota för någons överlevnad beslutar om hur dyrt det ska bli att leva för oss som håller landet igång.

    Och det här med industri, hjälper inte ett smack om man har en gammal bil. Hur ska jag som lever under existensminimum ha råd att köpa en ny bil? Jag behöver trots allt en bil, kan du låna ut 200 000 på obestämd tid? Kan banken? Kan regeringen?

    Beskatta dom som har pengar innan ni vänder er mot oss som arbetar ihop era pengar… Utan bilen stannar Sverige!

  4. Trigge · februari 1, 2008

    Själv tycker jag att miljöpartiet först o främst ska städa upp i sina egna led innan dom ens kommenterar om att andra ska tänka mer på miljön. Det har tidigare redovisats vilka bilar som ni inom miljöparitet kör omkring med och inte kunde jag se så många ”miljöaktivister” där inte.
    Dessutom så tycker jag inte att miljöpartiet tillför nånting för det här landet, ett onödigt parti som bara tar pengar av oss skattebetalare för något som vi inte vill ha. Jag hoppas ni inte kommer med alls nästa gång det är dax för röstning.

  5. Miljömed Veten · februari 1, 2008

    Vad hjälper det miljön, att dom svenska bilisterna ska beskattas hårt när hela östeuropa får öka sina utsläpp?
    Det är bara ett svepskäl för att få in mer skattepengar så att man kan finansiera dom bättre bemedlades skattesänkningar m.m.
    Rent bedrövligt. Dom stora miljöbovarna – industrin och jordbruket – silar man bort.

  6. Gonman1972 · februari 1, 2008

    Hur kan regeringen ta en sån steg??? Undrar hur dem tänker.. Visst att tänka på klimaten själv klart, Men tänk på oss som bertalar.. Alltså politikernas bensin dem behöver inte tänka på har jag pengar så att det räcker?? När dem får dubbel så mycke som vi.. eller mer.
    Ta beslut som hjälper folket och inte a de som vi behöver som oftas är själv klart för er. Jag vet inte hur ni tänker.

    Gonman

  7. Johnny Bengtsson · februari 1, 2008

    Typiskt för fega politiker att alltid köra med bekväma förslag. De vågar inte ta strid mot bilindustrin och tvinga fram nya sätt att driva ett fordon. Höjda skatter på drivmedel kommer bara att driva upp inflationen med åtföljande krav på kompensation i form av högre löner för de drabbade, och så är vi tillbaka på ruta ett igen och inget har hänt under tiden.
    Vill politikerna att vi skall åka mer kollektivt måste man se över hela den biten nu, för om även bara en liten del av alla de bilburna skulle välja att låta bilen stå, så måste det införskaffas massor med bussar och tåg för att kunna transportera alla dessa nya resenärer. Det är säkert ganska lång leveranstid på miljövänliga transportmedel.

  8. Martin · februari 1, 2008

    Nej vreden går till alla miljötalibaner som inte förstår att vi inte lever av fina ord och handlingen straffar ut den industriella världen. Vi har bevisat att etanol är ett mycket värre alternativ, vi har bevisat att de bilskatter och miljöskatter som lagts på drivmedel inte investerats i ett hållbarare och miljövänligare trafiksystem för västsberige. Istället har pengar slösats bort på järnvägar och vägar i norra sverige. Varje år bryts löften om akut upprustning av trafiksystem i västsverige. Göteborg är en delad stad med livsviktig bro som endast håller under 10 år. Sedan har vi ingen tillräcklig kommunikation mellan den största arbetsgivaren volvo och resten av sverige eller hamnen.

    Nej den rättmätiga ilskan riktas mot miljöpartiet och dess insnöade politiker som motarbetar hållbara och nödvändiga energisystem såsom vatten kraft (älvar får inte byggas ut), vindkraft (ramaskri från närboende vid projektering), kärnkraftutbyggnad och effektökning i befintliga verk (en helt odemokratisk folkomröstning som går helt emot dagens folkvilja men politisk röta låser fast beslutet).

    Dagens sverige behöver inte högre drivmedelsskatt. Vi behöver politiska beslut på europanivå vilka drivmedel det skall satsas på. Etanol går bort då det inte är ekonomisk, ekologisk eller energivärdigt alternativ. Vi har 7 stycken andra alternativ som är mycket bättre. Problemet är politsikt då då en lastbil eller vilet fordon som helst måste ha en underbyggd försörjningslina och nej tåg är inte gångbart. Vi måsta ha dörr till dörr och last till verklig plats inte imaginär.

    Vi kan inte ha ett drivmedelsmonopol som det är nu med skyddstullar på etanol etc. Protektionism och skogsskövling där åkerareal tas bort från matproduktion mot drivmedel är fel väg. Etanol är fel väg.

    Sverige och världen är i starkt behov av realism inte snömos från höga hästar. Tag tillfället i akt och utbilda dig i frågan, kontakta fordonsindustrin, kontakta högskolor och nöj dig inte med små kompakta och felaktiga kompendier eller filmer av nobelpristagare med tjogtals med fel som tas som sanningar.

  9. Michael · februari 1, 2008

    Förbjud personbiltrafik(ej tjänstetrafik) i och runt tätorter som ju faktiskt KAN välja koll.trafik och bygg ut koll.trafiken ORDENTLIGT.
    Vad är det för perversiteter att sitta i bilköer timmavis i våra stora städer?
    Har man goda koll.valmöjligheter är miljöansvaret mycket större i förhållande till glesbyggd vad gäller bilfrågan.

    Hur menar du glesbygdsbefolkningen som måste ha tillgång till bil ska klara sig?

    Om man vill att folk ska vara ”förändringsbenägna”och pendla
    till nya arbetsplatser så ska man väl inte straffa dessa YTTERLIGARE utöver de uppoffringar detta innebär!
    Det finns ju en massa avdrag för inkomstens förvärvande
    en grundläggande förutsättning är ju att ta sig TILL arbetet.
    NÄÄÄ….inför full avdragsrätt för att åka till arbetet(om inte koll.trafik finns) så att alla som är beroende av skatteint.(politiker o övriga)kan få underlag för sina verksamheter.
    Har röstat på miljöpartiet sedan 80-talet.
    Om man är rik är det ju bara skönt att slippa hemmafruar och arbetarslödder som hindrar ens framfart på våra kollktivt betalda vägar,det är alltså en klassfråga-bensinpriset.Kanske borde man betala efter bärighet-likadant med fortkörningsböter-det ska väl svida lika mycket?Men i detta underbara land så ska höginkomsttagare fortfarande ha t.ex barnBIDRAG-BAROCKT.

    Men politiker höj bensinpriset i svedala och tro i er självgodhet att ni räddar världen, medan de som redan har det svårt i vårt samhälle får betala med misär,skilsmässor och självmord.

    NÄÄ-ta från dom som har.

    >Å du,läs Rolf Edbergs trilogi om vår plats på tellus det var hans böcker som miljömedvetandegjorde mig i slutet på 70-Talet.

    Varma hälsningar-M.D

  10. Alex · februari 1, 2008

    I bloggen skriver du att vreden bör riktas mot bilindustrin som agerat sävligt. Jag tycker du har helt fel där och att vreden istället bör riktas mot våra politiker, inte minst Miljöpartiet.

    Bilindustrin är, precis som all annan industri, intresserad av att tjäna pengar. Utvecklingen sker därför i den riktning där pengar finns och bensinen har bokstavligen varit drivande som energikälla. Efterfrågan på alternativ har varit låg på grund av höga kostnader eller dålig tillgänglighet. Om detta finns inte mycket att diskutera, marknadskrafterna fungerar helt enkelt så.

    Det står klart att trots upprepade prishöjningar så används bilen ändå, vi är helt enkelt beroende av den. Att höja priset på bensin är med andra ord inte ett sätt att värna miljön, snarare ett förtäckt sett att dra in mer skattepengar. Målet med miljön framstår därför allt mer som falskt.

    Om vi ska värna vår miljö (och det ska vi naturligtvis!) så måste vi ställa om våra vanor. Frågan är då vad som hjälper bäst, piska eller morot? Vad hjälper Miljöpartiet bäst, att få väljarna mot sig eller med sig?

    Om Miljöpartiet (och givetvis övriga partier också) ville genomföra en omställning snabbt, till och med mycket snabbt och därtill få väljarna med sig, skulle ”miljövänligt” drivmedel inte skattas sönder utan snarare subventioneras.

    Om Miljöpartiet ser till att ett miljövänligt drivmedel kan tas fram till en låg kostnad kommer bilägarna självmant att välja det billigare alternativet i samma ögonblick som det bär sig. Att byta ut fordon som kostar tio- till hundratusentalskronor görs inte utan att det långsiktigt kommer att löna sig. Även detta med samma logik som marknadskrafterna.

    Om Miljöpartiet ser till att omvandla alla skatter på drivmedel till avgift istället för skatt, så att medlen går till rätt ändamål kommer utvecklingen därtill att gå snabbare.

    Om Miljöpartiet tvärtom fortsätter stoppa huvudet i sanden och försöker skatta sönder sina väljare kommer miljöpartisterna även fortsättningsvis att bemötas som hycklare.

  11. Staffan · februari 1, 2008

    Hej!

    Har du ett bra svar på hur jag och min familj ska göra med skenande bensinpriser? Vi bor tre mil utanför Uppsala, och är så illa tvungna att ha varsin bil. Närmaste busshållplats ligger tre km bort, och trafikeras av två turer om dagen – på vardagar. Dessa två turer passar illa med arbetstider och dagis. Vi lägger redan en alldeles för stor del av vår knappa ekonomi på bensin, och fasar för ännu högre bensinskatt. Att köpa varsin miljöbil är inte heller att tänka på, det har vi inte råd med.

    Så när nu skatten ska höjas med ytterligare sjutti öre, plus indexuppräkning plus moms, betyder det minst 250 kr till i månaden för bensin. Hur ska vi få det att gå ihop, kan du förklara det för mig, för jag vet inte hur det ska gå till. Inte om vi ska kunna bo kvar på landet, vilket vi tror är bäst både för barnen och för oss. Jag hoppas verkligen att miljöpartiet vill att vanliga människor med måttliga inkomster ska kunna bo på landet, men jag tvivlar när jag ser er politik i praktiken. Och glesbygdsavdraget verkar bara vara något som låter bra; vi och många med oss kommer inte att se röken av det, fast vi bor långt från täta allmänna kommunikationer.

    /Staffan

  12. Peter · februari 1, 2008

    Ok,har ingen aning om exakt summa men omkring 500000 svenskar ligger hos kronofogden vilket innebär att lån av alla olika slag är näst intill omöjliga.När bensinprisen höjs av kapitalisterna som sitter med en fet plånbok i regeringen och kan åndå ha råd att åka bil även om priserna skulle skjuta upp till 15:-/l,ska då dom som ej har råd eller andra möjligheter att ta sig fram bli straffad för att man måste vända på varannan krona för att över huvud taget ha råd att skjutsa sina barn,handla,jobba mm och verkligen är i behov av en bil?.Sedan så om vi trycker på bilindustrin så hur många av dom behövande tror du kommer att ha råd att köpa en miljövänlig bil för 200000:-(visst,,glömde att man får miljörabatt på kanske en 20000:-)?.Vad jag vet så är det ooooändligt många människor som fortfarande åker runt i Billiga blocket bilar för att vi inte har råd att köpa miljövänligt.Jag håller med att vi måste göra något åt miljön men då tror jag att man ska kolla åt dom stora fabrikerna som hellre betalar straffavgifter för att släppa ut mer skit i luften bara för att man har kapital till det.
    Trött på att det oftast slår på dom som inte har det lika gott ställt och jag menar inte att det är synd om dom som har det sämre utan alla har ”nästan” samma chanser att ta sig för och göra det man vill i livet.MEN det kommer att slå hårdare på den ”lilla” individen än på den högavlönade.

  13. Mate · februari 1, 2008

    Jag håller absolut med att bilindustrin måste ta tummen ur och börja inse att bensinen faktiskt är ett PROBLEM och inte enbart en tillgång (vilket ju är ganska svårt när man är extremt vinstdrivande). Men det jag undrar i andra spår så att säga är att när det väl kommer ett alternativt och fungerande miljöbränsle, hur ska vi då göra för att sko alla BEHÖVANDE med dessa bilar då de kostar allt över 100.000:- nya? Jag har inte råd med en sån bil med min lön och jag kan inte påfresta min plånbok med för stora lån heller eftersom jag delvis har barn och jag delvis har försäkringar och kostnader som äter upp större delen av min lön. Jag kan inte tänka mig att livet enbart går ut på att betala räkningar hit och dit och inte kunna vara med i samhället och konsumera varor och tjänster som ju OCKSÅ behövs för att Sveriges ekonomi ska stimuleras positivt. Jag upplever att ni i Miljöpartiet har väldigt lätt för att ta i med hårdhandskar när det gäller att införa stramare regler vad gäller miljöåsamkan men har väldigt svårt att lyssna på folk som inte bor i närheten av en storkommun likt Karlskrona, Stockholm och dyl. Jag har givetvis röstat på er för jag värnar om miljö och att ta hänsyn till framtiden, men jag efterlyser även lite rim och reson vad gäller att hålla en bra balans mellan människa och människa beroende på vilken inkomst dem har och var dem befinner sig geografiskt. Jag upplever även att Miljöpartiet många gånger lever i en liten utopi i många frågor. Visst, miljöbils-premien var ju en positiv grej men det hjälper ändock inte mig nämnvärt i fråga om att införskaffa en miljöbil.

  14. Viktoria · februari 1, 2008

    Du har så rätt i det du skriver! Bensinen måste bort, tekniken finns ju för bränsle som blir i stort sett lika rent som vatten men dom små företagen som kommit på tekniken blir ju uppköpta av oljebolagen. Tänk att det är så många som inte förstår att vi inte kan fortsätta att åka bil som vi gör, nej fram för tåg, buss, cykel och för all del gå mer när man kan!

  15. Johan · februari 1, 2008

    Ska vi på ”landet” sitta hemma och vänta tills det finns bättre alternativ till bensin då? Sveriges bil utsläpp är väl inte en bråkdel av vad alla kolkraftverk släpper ut. Öppna ögonen för det istället!

  16. Mia · februari 1, 2008

    För oss som har noll koll på bensin kan du väl ge lite alternativ på andra möjliga bränslen, vad de skulle kosta att köra med för en privatperson och vad det skulle kosta biltillverkarna att tillverka sådana bilar, och vad de bilarna skulle kosta att köpa? Osv.

  17. subkontra · februari 1, 2008

    Det skulle också vara intressant att höra dina synpunkter hur glesbygden utarmas genom sådana här beslut. Innan ett fullvärdigt altenativ finns för den stora massan anser jag det vara regeringens plikt att i möjligaste mån ge befolkningen samma förutsättningar oberoende av var de valt att bosätta sig. Givetvis ska vi så fort som möjligt sluta använda fossila bränslen, men det bör inte bli på den ”lilla” människans bekostnad.

  18. Peter · februari 1, 2008

    Och hur ska vi ta oss fram som inte har nå’n tunnelbana eller buss? Alla bor inte i städer…

  19. joakimhorsing · februari 1, 2008

    Timmen är en och jag kommer hem från en fest, så något utförligt svar blir det inte. Dock:
    De allra flesta missar poängen i sin kommentarer. Bensinpriset stiger inte främst pågrund av skatter utan på stigande oljepriser och vänner de kommer att forsätta stiga. Helt oundvikligen eftersom olja är en ändlig resurs som nått sin peak. Jag förstår att sigande bensinpriser drabbar många, men det spelar liksom ingen roll. I grunden är det ingen politisk fråga. Däremot borde vi för länge sedan höjt bensinskatten så att vi idag kunde varit kvitt vårt oljeberoende. VArför skjuta upp jätte höga priser 5-10 år? Är tillfället bättre då? drabbar det människor mindre då? Knappast. Ingen politik som stimulerar användningen av olja idag kan sägas vara ansvarfull.

    Det är alltså inte bara klimatskäl som ligger bakom en politik med höjda bensinpriser. Men givetvis är det också högst relevant. Transporter av olika slag står för betydande utsläpp och måste minska.

    Jag är inte främmande för en viss kompensation till glesbygden Även om jag inte vill gå så långt som Michael så finns det intressanta saker att fundera vidare på där.

    Vänligen,
    Joakim Hörsing

  20. Mikael · februari 1, 2008

    Hej Joakim du och jag är lika gammla ,,,o där sluta likheterna……
    Det är nog dags o vakna och se världen för vad den är, vi i norra svea rike har int råd me fjollträskfasoner.
    Svea rikes norra invånare har INTE RÅD att vara ett världs samvete,vad det gäller miljön. Så enkelt är det.
    Men för all det vi kan ju kapa svergie vid gävle så får ni håll på me häst o vagn fasoner dänna ner, ni som int tycks ha någe avstånd.

  21. joakimhorsing · februari 1, 2008

    Mikael!
    Om inte vi har råd….vem har det då?
    Vänligen,
    Joakim Hörsing

  22. Mats · februari 2, 2008

    Se detta först http://video.google.com/videoplay?docid=6818529054330982445

    Joakim, om vi inte har råd personligen är det statens/politikernas _ansvar_ som folkvalda att se till att de skatter som tas ut på bränsle och fordon går till rätt ställen: INHEMSK FORSKNING OM ALTERNATIV (förlåt att jag skriver med stora bokstäver men MP-folk lär man få lov att skrika ordentligt för att komma igenom alla förutfattade meningar om att alla kan och har råd att hjälpa).

    Börja med att läsa om varför vi Svenskar blev ålagda fordonsskatt, för att staten skulle kunna ha råd att uppgradera samt underhålla vägnätet, _ingenting annat_.

    Tar man ut en miljöskatt på bränsle _ska_ det gå till forskning om miljövänliga alternativ, _inte_ finansiera löner till politiker i all oändlighet, inte läggas på korkade saker som hemsidan sverige.se (var det 60Mskr den kostat hittills? Jag kan slänga ihop en sån hemsida på en helg för 1500:- efter skatt), inte hålla på med så vansinnigt korkade idéer som att flytta på olika verk hit och dit.

    Att höja bränslepriset är att slänga pengar i sjön, vi arbetare kommer att begära högre lön och lägre inkomstskatter, mer avdrag m.m. för att överhuvud taget ha råd att jobba/leva (det kallas för inflation vilket är dåligt).

    Nej, nu jäklar funderar jag allvarligt på att starta ett eget politiskt parti som gynnar medelsvensson och oss utanför Sthlm (vilket inget av de idag regerande eller oppositionspartier gör). Bland det första som ska göras är, förutom sänka skatt på bränsle, att sänka _alla_ löner inom regering och riksdag till mer verklighetsnära nivåer.

    Och du Hörsing, skicka mig ett epostmeddelande så kan jag ordna lätt att du och jag byter lön under ett halvår så du får leva i verkligheten ett tag, gissa om du skulle öppna ögonen.

  23. David · februari 2, 2008

    Joakim, Hur hade du tänkt att vi ska kunna ta oss från A till B?
    När det inte finns något alternativ GÅR det inte att belasta konsumenterna.
    Hur mycket av benisnskatterna (ca 80miljarder) går till utveckling och forskning av alternativa drivmedel?
    Sen är Etanol nog 2000talets största jävla bondfångeri, otroligt att makthavanden har så lite kännedom om konsekvenserna.
    Du är mer miljövänlig om du kör en mordern diesel och då straffas du medans Etanolbilisten får skattelättnader och medverkar till svält och rengskogs skövling.
    Det konstiga är att folk inte reagerar mer än dom gör, det är inte en demokrati vi lever i idag.
    Revolution!

  24. Betapet · februari 2, 2008

    Börja i rätt ände. Förbjud lyxresorna utomlands först.
    Vissa behöver bilen.

  25. Lilly · februari 2, 2008

    Ja du Joakim, antingen bor du i en storstad eller tjänar mycket pengar. Hur som helst så finns det ju dom av oss som har långa pendlingsavstånd, men som ändå inte tjänar mer än 10000:- i månaden. Själv pendlar jag 4mil till mitt jobb och 4 mil hem, fem dagar i veckan. Du kan ju själv räkna ut hur mycket det blir. Eftersom kollektivtrafiken på Öland är i stort sett obefintlig så har jag svårt att se hur jag skulle kunna ta mig till och från mitt jobb utan bil, och följdaktligen blir även de ekonomiska konsekvenserna stora med ännu högre bensinpris. Om jag inte hade haft en sambo hade jag legat på minus varje månad. Vi drar runt vår ekonomi tack vare att vi är två, så jag skulle hemskt gärna vilja att du förklarar för mig hur jag ska ha råd.

  26. Patrik · februari 2, 2008

    Ja jag kan bara sålla mig till de flesta i de tidigare inläggen.
    Ja det förstår vi vanliga medelsvenssons som inte OBS INTE! kan flytta på oss för att få någon tusenlapp mer i månaden vi kanske bor där vi gör för att vi föddes i ett fungerande samhälle, där vi rotat oss och stannat kvar. Men det folk och politiker i sthlm och andra storstäder förstår är att om vi alla vi på landet skulle stanna upp en eller två dagar, och bara vara hemma så skulle deras butiker ganska snart stå tomma, deras mattallrik skulle snart vara tom. Men som sann sthlmare säger man men va faan har fabriken stängt eller. Nej du sthlmare vi på landet föder upp din köttallrik och odlar spannmålet till din gröt. Om vi inte levererar blir det inte roligt att bo i en storstad. Om vi på landet blir ilska och gör det vi borde för länge sedan, så kommer ni snart svälta, eller ni kanske ska odla vete på era tunnelbaneräls och all asfalt eller?

    Fatta att det inte finns någon buss som kör 2-3mil ut på landsbygden för att hämta upp folk som skall till skiftarbete, dagtidsarbete, nattarbete och helgarbete i närmsta samhälle eller stad.
    Vi som bor här ute behöver vår bil för att ta oss till de jobb som finns och med regeringens politik är vi ofta tvingade att efter någon högavlönad VD´s framfart köra ytterligare ett par mil kanske mellan 5-8 mil enkel resa. De avstånden skall ni referera till i sthlm som att ta sig från längst väster ut i sthlm till längst öster ut i sthlm. hur lång tid behöver ni för att åka den sträckan med lokaltrafik?

    Dessutom som jag sa det finns sällan eller inte alls någon buss som kör på de sträckorna här ute. Å en sidan sägs det att vi här ute är ju ändå så få så vi är obetydliga i val och så vidare, å andra sidan är vi så fruktansvärt många när vi ska ta bilen till jobbet så vi här ute förstör våran planet.
    Nej fatta att de som kan göra något och kräva något är ni i storstaden som kan kräva än mer lokaltrafik och bättre ordnad sådan, ni som verkligen kan åka buss, tunnelbana och tåg. gör ni verkligen det? Och om ni nu gör det varför finns det då trängselavgifter i tullarna in till sthlm idag i så fall?
    där kan vi snacka om otygsåkande, där kan man ta kollektiv trafik till jobbet. men man tar bilen för man lever så stressat o pressat och sedan säger man till oss på landet att vi får planera.
    Jag är för tillfället hemma och sjukskriven men för övrigt kör jag till och från jobbet ca 4 mil/dag till detta kommer ca 2-3 resor till matbutiken för att storhandla ca 6mil/gång
    totalt blir detta tillsammans 98mil/månad till detta kommer att hälsa på släkt och vänner kanske 10 mil/månad ett genomsnitt ligger troligen på 110-120mil/månad. till min arbetsplats finns inge bussar som överhuvudtaget går att åka med i direkt anslutning. om jag skulle ta buss till jobbet för att börja 05.30 skulle jag få åka med nästsista bussen som går 20.30 till en annan stad. därefter skulle jag få åka vidare till staden där mitt jobb finns och vara framme ca 01.20 då får jag inte komma in på min arbetsplats och inga hotell är öppna så jag får sova i nån trappuppgång. i 3½timme innan jag måste gå till jobbet. efter jobbet får jag göra samma resa åt andra hållet. och är då hemma ca 16.20 då får jag ju lägga mig och sova för att orka göra nästa arbetsdag. Jaemn flytta då säger du, mm nice då får min fru istället göra samma resa hon hinner dock sova lite längre och kan troligen natta hos släktingar. men hon är troligen inte hemma förään ca 1 timme innan hon måste åka tillbaka mitt i natten för att ta sig till sitt jobb näst dag.

    De som kan göra något åt detta är vår FOLKVALDA POLITIKER!!!

    VART är ni då MILJÖPARTISTER???
    Då vågar ni inte öppna munnen när bussbolagen hotar med at dra in ännu mer elelr höja priserna på turerna. Då jamsar ni med o spelar allan för bussbolagen och förstår deras svåra situation som måste dra in ytterliagre en tur på landsbygden. Säg då ifrån i era kommuner tala om att era kommuner måste satsa på lokaltrafiken för att landsbygden skall kunna överleva, för att den egna kommunen inte skall urlakas på ungdom och bara åldras med tillhörande ytterligare höjda kostnader.

    Det är ni politiker ute i landsbygdskommunerna som kan göra något åt detta på landsbygden. Ni politiker i sthl borde genas höja tullavgifterna för alla typer av fordon oavsett bensin, diesel, gas, etanol eller elbil och dyrast skulle då bensin och diesel vara. Så att det även för sthlmare skulle bli mer lönsamt att åka kollektivt.
    Men det är lätt att sitta där upp med feta löner på mellan 35-100.000 i mpånaden och tro att folk på landet kan gått ta den smällen fö de fattar ju inte bättre enligt er. men vore det inte för er stabor skulle vi inte heller behöva så mkt transporter som skitar ner. Och vi på landet skulle ha mkt kortare till våra arbeten än vad vi idag har.

    Men den ekvationen fattar inte stabor och att det kan vara lönsamt samtidigt på alla sätt. för det enda men vet är att slå på de som ligger och när de inte låter längre så sparkar vi på dem så att de låter lite när luften pumpas ur lungorna för att sedan spotta dem i ansiktet och stampa med era fina dyra skor i våra ansikten.

    Men en dag så reser sig ”BÖNNERA” och sticker er med grepen eller slår edera huvuden med lien. En dag har ni politiker passerat gränsen för vad som är för mkt av ert roffande, och den gränsen balanserar ni på som att gå barfota balansgång på en knivsegg.

    Så upp till kamp vi på landsbygden.
    Mats hör av dig, till martin_19_68@hotmail.com så får vi prata vidare om att starta ett landsbygdsparti.

    SLUTA SLÅ PÅ OSS SOM REDAN LIGGER, vi vet att vi måste värna miljön. men hjälp oss att göra det också.

    Patrik

  27. Patrik · februari 2, 2008

    Joakim du kallar etanl bonfångeri. grattis.
    Du har gått på medias myt om etanol.
    Jo det finns det du beskriver och det är inte bra. Men det är lätt att komma runt och göra ettt system som ger subventioner till inhemskt miljövänligt och energisnålt producerad etanol vilket inte är svårt alls. Men de som håller på med det och forskar vidare för att bli ännu bättre de syns inte i media.
    Du har också fastnat i myten diesel är så bra. nej du du har fel där med. för det första så är det så här en diesel som går lika bra som en bensinare drar obetydligt mindre per mil, men diesleägare har tidigare levt med sämre prestanda och därmed gynnat miljö gent mot bensin, men nu när allt fler pampar och rika knösar i storstaden skall åka miljödiesel så duger inte en gammal seg variant utan en kraftfull hingst måste till, då pressar man inte mer diesel också eller har du en hemlig formula som inte bilindustrin känner till? hursom helst skulle folk acceptera en bensindriiven bil som i storlek med SAAB 9-5 och Volvo V70 drog 5 dl per mil så skulle det inte vara svårt för bilindustrin att ta fram en sådan motor med bensin som dessutom är ganska seg och orkar dra lite last bakom, men det efterfrågas inte.
    Så diesel är ditt lilla bondfångeri, det är inte förnyelsebar energi om du inte råkar köra på rapsolja som i lika stor utsträckning produceras under exakt samma förhållanden som du beskrev om etanol.

    Så det vi borde få se hos politikerna är:

    1 ta sitt fulla ansvar och skjuta till pengar antingen till smarta omställningslån för att folk som måste ha bil kan byta till en mkt miljövänligare sådan, eller så skjuter de till pengar för att utöka lokaltrafiken på landsbygden för bussbolagen kommer inte göra det oavsett hur mkt besinen höjs.
    2 inför 10% miljövänligt producerad etanol inblandning i bensin, detta ger samma effekt som marknadskrafterna kommer att åstadkomma på 20-25 år i utbyte till miljövänligare bilar. Så från i morogn kan vi ge samma effekt för miljön som den lånsamma processen kommer ta 20-25 år för oavsett bensinpris.
    3 kräv som politiker instifta lagar och avgifter för de bränslslagen som är fel producerade och styr in på de som producerar det på rätt sätt.
    4 kräv industrin på bättre rening, eller tycker du at vi bilister skall stå för kakan som företagen köper sig fria från. ju fler företag som köper kvoter desto mindre blir det över för oss vanliga till bensinen för att nå de mål vårt land har som krav på sig. Så kräv industrin på bättre rening NU!
    5 beskatta alla flyg med samma koldioxidskatt procentuellt sett som bensin och diesel beskattas idag. Det komemr direkt ge effekt. och vad spelar det för roll om några flygbolag får lägga ner. Vi får mer att göra här hemma för våra svenska turister som vill ha något roligt att göra på sin semester istället.
    6 städa även hos sig själv först innan ni som politiker gapar om att vi på landsbyden måste se till så att vi uppfyller kraven.

    Så oavsett hur vi vänder och vrider på steken måste vi göra något. även om bensinen kommer kosta 20kr/liter så kommer jag inte kunna åka kollektiv i alla fall. Jag kommer fortsätta att åka lika mkt i alla fall, eller kanske lika lite. till och från jobbet och på vägen hem några hundra meter extra för att veckohandla, till detta någon gång a 4-6 mil i månaden för lite större inköp för månaden.
    Alltså kommer inte de höjda priserna för mig och de allra flesta innebära att vi åker mindra som alla så fint tror att vi kommer göra, utan det kommer innebära att vi istället inte köper en ny plattTV eller ett nytt energisnålare kylskåp, spis, tvättmaskin osv. vilket kommer ge en negativ inverkan på landets ekonomi, till detta kommer kraven på höjda läöner och höjda avdrag. vilket leder till inflation som i sin tur oftast leder till svåra lågkonjunkturer, vilket i sin tur leder till mindre pengar till att utveckla för att förbättra de miljöfarliga utsläppen.

    Så det stor bondfångeriet är våra politiker och allt skitsnack om ditten o datten istället för att göra något som funkar vill man stå i ramljuset och glänsa för att verka ha gjort något.

    Patrik

  28. JT · februari 2, 2008

    Vad härligt det är att se människor engagera sig.
    Vad eländigt det är att se människors korkade inlägg om att problemet löses med kollektivtrafiken, eller cykeln som fröken Viktoria introducerar.
    Andra kontrar med att de bor för långt bort från buss/tåg alt. att det går 2 bussar / dag.
    Om vi nu ska göra som fröken tycker o ta fram cykeln, varför då inte bara släppa en bomb över hela världen och låta oss börja om från början med sten och pinne. Det bör ju lösa all världens problem mot den globala uppvärmningen och ALLA blir lika drabbade!
    Det skulle behövas för att den moderna, naiva och korkade människan lär sig av något, inte bara av egoism. Självfallet vore detta en alldeles för drastisk utväg, men varför kämpar vi annars mot miljöproblemen? Framtiden är svaret för den som missat poängen.

  29. Rasmus · februari 2, 2008

    Bensinen tillhör förhoppningsvis gårdagen. Höj priset, men ge oss då för f*n ett alternativ. Kollektivtrafiken kan bli hur bra som helst, men man kan inte ALLTID använda sig av den. Etanolen kostar för mycket. Den är indirekt miljöfarlig, men kunde sverige framställa tillräckligt med egen etanol skulle det ha noll miljöpåverkan. Dieseln som har mycket goda förutsättningar att bli riktigt miljövänligt (forskning på biodiesel etc) ska man tydligen också lägga 2kr ÖVER bensinpriset.

  30. Johan · februari 3, 2008

    Håller med om att bensinen snarast måste bort från marknaden. Men att höja priset är helt fel väg att gå. De som drabbas är de som är beroende av bilen, folk på landsbygden som inte har något alternativ.
    Ser jag på min egen situation finns det bara en buss till ”stan” på morgonen, ca 6 timmar senare går den enda bussen hem (på somrarna dras dessa turer in helt). Man kan således inte ha ett heltidsjobb om man ska ställa bilen.
    Att köpa en miljöbil är inte att tänka på, de är ännu för dyra i inköp, de är dessutom inte heller billigare att köra. SÄNK/TA BORT SKATT OCH MOMS PÅ MILJÖBRÄNSLE!
    Varför är det billigare att flyga än att åka tåg? Såvitt jag vet är flygbränslet fortfarande subventionerat. Låt flyget bära sina egna kostnader och lägg på 100% moms, politiker borde föregå med gott exempel och åka tåg istället för att flyga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s