A – F och skolans GRÄNSLÖSA problem

Ett nytt betygsystem ser dagens ljus i Björklunds förslag om en sexgradig skala från A – F. Så trevligt, men exakt vilket problem löser detta? Tror Ministern måhända att just denna betygskala har en ontologisk realitet – ett värderingsscript i himlen – Och Gud sade, all värdering skole ske utifrån sex givna steg vars avgränsning den ser som skådat ljuset.

Ett ljus som gör det helt omöjligt att tänka sig ett B+ eller ett C-?, oops jag tänkte det just…nåja jag har väl inte skådat ljuset.

Ett rättvisare betygsystem med fler steg, nå varför inte 28 steg från A till Ö? Sanningen är förstås att alla väredringsystem har en gränsproblematik och att det enda syftet med fler betygsystem är att kunna dela in människor i fler kategorier. Fler kategorier ger per automatik inte ett mer underbyggt och likvärdigt sållningsinstrument.

För det krävs ett målmedvetet och systematiskt arbete med måluppfyllnad och examinationsformer. Ett arbete som vinner på att man inte ständigt byter betygsystem och målsättning.

Sedan finns det andra problem med det nya betygsystemet och med att man de facto inför ett nytt sådant, nämligen att det ytterligare sätter fokus på betygen och inte på kunskaperna i sig. Att ständigt och med millimeter noggrannhet ”veta hur man ligger till” är förödande både för ett genuint lärande och för det allmänna välbefinnandet. Barn och ungdomar är tillräckligt stressade i skolan som det är idag.

Det som krävs istället är bland annat:

– En satsning på pedagogiskt ledarskap som bland annat syftar till att få lärarna att förstå och tillämpa de målsättningar som ryms i läroplan – 94

– En satsning på att utveckla och förfina examinationsformerna så att de stödjer lärandet mer än fokuserar på utvärdering.

 – En satsning på olika projekt för att uppnå likvärdig betygsättning(på gymnasiet, grundskolan kan gott klara sig helt utan betyg)

Andra bloggar intressant om: Björklund, skola, skolpolitik, betyg, betygsystem

Annonser

2 kommentarer

  1. alrikwilliams · februari 7, 2008

    Jag kan ju undra om det är betygsfrågan, som en upptagen man som Björklund säkert är, ska prioritera? Det är den typ av handling som egentligen inte är någon handling, skenhandling alltså. Det är klart att frågor som pedagogiskt ledarskap och utveckling av examinationsformer är mindre tacksamma att ta i och hörs och syns inte utåt på samma sätt.

  2. Ping: Björklund vill skärpa upp polisens prioriteringar « Joakim Hörsing

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s