Min Musiksmaks Historia: vägvalet

Vid något tillfälle i fjärde klass hade jag fått lite pengar för att köpa en skiva och tanken som jag hade var att det skulle bli en hårdrocksskiva, MEN så fanns det en hitlåt i tiden som jag fallit stenhårt för. Skulle jag köpa hennes skiva eller gå den hårda musikens väg? Artisten som konkurrerade med hårdrocken var Nena och låten var denna:

Nej, Nena drog det kortaste stråhet och jag gick helt och hållet på det häftigaste skivomslaget och det var ett album av SAXON vid namn Crusader, som då alltså blev mitt första hårdrocksalbum. Saxon var knappast den bästa gruppen världen skådat och Crusader inte ett av deras bästa album, men dock min väg som hårdrockare var nu utstakad.

Mina två nästa inköp kom att bli betydligt mer långlivade varav det ena bandet kom att bli mina idoler under några år. Jag håller lite på detta senare album och väljer istället att presentera en mycket bra men ojämn grupp på gränsen till vad som kan kallas hårdrock/rock.

Denna grupp som förstås är SLADE presenterade också en av den tidens populäraste tryckare på dansgolvet:

Andra bloggar intressant om: musik, musiksmak, Saxon, Nena, Slade

Kommentera

