Min Musiksmaks Historia: hårdrocksidolerna

Det är nu dags att komma till mina stora hårdrocksidoler i min lilla serie om den musik som betytt något genom åren. I tiden befinner vi oss nu i krokarna kring anno domino 1984. AC/DC, Saxon, och Slade har jag nämnt som existerandes i min skivsamling också fanns då dessa oborstade långhåriga Jack Daniels drickande galningarna från L.A vars intressen bestod av SEX – DRUGS – ROCK ‘N’ ROLL och som levde efter måttot Live fast – Die fast. Ett under att de fortfarande är vid livet alla fyra. Således ger jag er MÖTLEY CRUE:

Detta var nog den första låt jag hörde och jag sprang genast och köpte albumet SHOUT AT THE DEVIL. Jag var helt såld på musiken och Vince Neil var det häftigaste jag skådat. Började käka B-vitaminer och snart hade jag en frisyr som såg ut ungefär som hans.Upptäckte förstås snabbt att de givit ut en skiva redan 1981 och som var nästan lika bra. Ett smakprov från denna:

Även om några låtar på följande två album tillhörde deras absolut bästa så är det sammantaget de två första som är de bästa. Slutade lyssna på hårdrock strax före Dr Feelgood så jag köpte aldrig det albumet som kom att bli deras största försäljningsframgång.

Även om deras tredje album kanske inte är en peak rent objektivt som var det en peak för mig som mötleyfans och mer crue än Louder than hell blir det liksom inte. Denna video visar väl lite essensen i bandet, Use it or Loose it:

Så vitt jag förstått minns basisten Nikki Sixx inget av vare sig inspelningen av Theatre of Pain eller den påföljande turnén, hög som han var på heroin.

Vi avslutar den del med den finstämda balladen Home Sweet Home. I nästa del fortsätter jag mig Mötley Crue och deras bästa låtar.

Andra bloggar intressant om: Mötley Crüe

Kommentera

