Lev i nuet – Tro på Din egen kraft!

KRÖNIKA: av Gunilla Wetterling

Funderade på morgonpromenaden på andlighet. Vad är det att tro på något? Finna en mening i livet? Tro på Gud?

Jag tror inte att det finns någon ultimat mening med livet. Frågorna är inadekvata. Du lever bara. Bara vara. Det är Ditt ansvar och ingen annans ansvar att göra något bra av livet. Du kan inte skylla på dåliga chefer, föräldrar som inte brytt sig eller samhället. Det är enbart Ditt eget ansvar att må bra. Det är Du som väljer. Du kan välja att vara ett offer eller att ta tag i Ditt liv.

Visst är det svårt att välja. Det kräver bra information, goda rådgivare, men Du väljer även här nivån. Ju bättre information desto lättare att göra bra val.

Du kan välja att tro på en Gud och överlämna allt ansvar till denne och svära Dig fri från eget ansvar. Du kan tro på tomtar och troll. Det gjorde jag när jag var barn och det gav mig i alla fall en fantastisk naturkänsla. Senare i söndagsskolan lärde jag mig den kristna kulturen med dess inflytande från Mellersta Östern. Vi fick lära oss väldigt lite om Oden, Freja och Balder, vår egen nordiska kultur. Det saknar jag idag. Midvinterblot en kall januarikväll i fullmånesken, vilken höjdartradition hade det inte varit.

När jag var ung och det krisade och jag kände mig maktlös bad jag till Gud. Idag har jag lärt mig ta samhällsansvar och agera när det går fel i världen, så gott jag förmår. Inte lämna problemen till Gud eller någon annan.

Jag tror inte längre på någon yttre Gud, någon som har skapat universum och som lovar evigt liv. Jag tror på naturlagarna och slumpen.

Däremot tror jag på det som Jesus talade om och även Buddha. De var stora andliga ledare.

Jesus visade på kärleksbudskapet, hur man blir en bra människa. Han talade i det bildspråk som var vanligt på den tiden och tyvärr har mycket av hans ord blivit feltolkade och budskapet förvrängt. Han visade på hur man kan växa och mogna som människa, inte sakna något utan välja att må bra. Vikten att välja det andliga och kulturella och inte det materiella i livet.

Dagens terapeuter talar om att medvetandegöra och acceptera Din egen historia och leva i nuet.

Du kan lära Dig känna Dig som ett med universum. Hitta en flow i tillvaron. Lära Dig att älska Dig själv och därmed alla andra. Denna känsla är Gud i Dig. Du är Gud. Jag tror att det var denna Gudstro Jesus talade om. Det finns ingen Gud utanför Dig själv. Upplevelsen av harmoni, att vara ett med allt levande, det är Gudsupplevelsen.

När Du dör ingår kroppens atomer och molekyler i jordens kretslopp. Det är evigt liv och gott nog tycker jag.

Gå ut i skogen och upplev den med Dina sinnen; titta på blomman, lyssna på trasten och lukta på granbarren. Lev i nuet! Tro på Din egen kraft.

/Gunilla Wetterling

Andra bloggar intressant om: Religion, Existens, Livsåskådning, Tro, Jesus, Buddah, Andlighet, Tro, Kyrkan

Annonser

3 kommentarer

  1. Eija Korhonen · mars 20, 2008

    Hej. Det du skriver om tro och blott och bart på dig själv är sunt och klokt, men….
    Jag skulle vilja fråga dig om du har erfarenhet av någon sorts livskris? Eller om du råkat ut för tung sorg, t.ex. genom att förlora en närstående? Då kanske du också skulle kunna skriva några tröstefulla rader om hur man orkar att behålla tron på sig själv och gå vidare? Eller om hur man ta sig igenom sorgen när allt hopp har slockat? Eller hur man då väljer att leva lycklig? Det skulle jag finna än mer intressant läsning.
    MVH
    Eija

  2. Mr Manolo · april 4, 2008

    Nej, det här är allt annat än sunt. Det är bara ett försök till en intellektuell reflektion som mynnar ut i pannkaka. Logiken och retoriken snubblar och snavar – och kvar blir resterna av en människa med trasiga knän och inga plåster.

  3. Robert Almgren · maj 21, 2008

    Jag känner igen mig själv i din blog, jag försöker mig själv ofta på liknande resonemang. Bra skrivet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s