Idol – Förnedringstv?

Idag börjar Idol and Boy I like it! En strid ström av överusla förhoppningsfulla människor förs inför det musikaliska skranket att offentligt avrättas och förnedras. Eller?

Nja, det var väl lite så jag om än överdrivet beskrivet såg på det hela tills förra året då jag bestämde mig för att faktiskt titta på ett program…

Jag följde sedan slaviskt Idol to the bitter end. Ok, det säger väl kanske helt enkelt att jag liksom väldigt många andra gillar förnedringstv? Samtidigt är jag inte särskilt förtjust i tv-program som Lyxfällan, just på grund av det försåtliga integritetskränkande konceptet.

Nu är ju Idol bara förnedringstv i de första omgångarna. Och det är långt ifrån alla deltagare som slås ut som sätts i en förnedrande situation. Men några gör det helt klart. Måste verkligen Tv4 ta med personer som verkligen tror att de är superstjärnor fast de i själva verket är raka motsatsen. Att göra dessa individer till åtlöje är faktiskt inte roligt, bara hjärtlöst.

Och ni som tycker att det är hysteriskt roligt – meditera över det faktumet en stund!

Själv genomlider jag denna fas för att sedan sitta som fastnaglad.

Låt Idol börja!

Ikväll drar även SVT’s skandalomsusade serie Den stora resan igång. Den ska jag definitivt inte se.

 

Andra bloggar intressant om: idol, tv4, förnedringstv, kränkningar, mobbning

En kommentar

  1. Bimbo Boy · november 13, 2009

    Jag brukade alltid följa Idol förut, mest för att skratta åt alla som inte kunde sjunga på audition, men nu har jag tröttnat. 😛 Jag tycker att svensk TV är så tjatigt på något vis.

Kommentera

