På flyget är vi alla nakna

Kränkande?

Jag missade en debatt i början av januari som handlade om nakenscanning av flypassagerare. Idag aktualiserar aftonbladet frågan igen i samband med den amerikanska säkerhetsministerns Janet Napolitanos besök i Toledo där hon träffar europeiska inrikesministrar.  Hennes syfte är bland annat att få ett avtal om scanning med EU.

Jag måste erkänna en sak. Jag har aldrig flugit. Så jag är en smula osäker på hur de gängse säkerhetsrutinerna har sett ut och förändrats över tid i olika länder.

Jag blir inte heller klok på om syftet är att scanna alla som reser med flyg eller om naken scanningen ska ersätta t.ex kroppsvisitering. På bilderna som visat ser man personer i avskilda bås med armarna över huvudet. Kan man rent tidsmässigt hantera alla passagerare så?

Jag är generellt kritiskt mot övervakning, men måste ändå tillstå att det finns värre tendser i samhället än säkerheten kring högrisk objekt som ett flygplan utgör. Kamerövervakning av skolor till exempel. Bloggen Mad World undrar dock hur lång vi ska gå för skydda oss mot terroristen?

Ett sett att hantera saken är ju att nedgradera flygets riskfaktor genom att minska betydelsen av flyget i samhället….och vips så har vi funnit en seger för miljön på kuppen.

Tidigare bloggat:

Kent Persson som menar att detta är ännu ett steg i fel riktning och Nu Räcker det! Annarkia säger Stopp och Belägg – till slut är det ju terrorismen som vinner när demokratin mals ned.  Mina Moderata Karameller skriver bra om det omöjliga i att skydda oss mot alla eventualiteter:

Man får väl utgå ifrån att tanken är att skydda oss. Men mot vad?  Flygplansolyckor är förfärliga, men vad sägs om helkroppsskanning i tunnelbanan, på IKEA, i stora köpcentra? Välmeningen tar fel väg och masskränkningen av den personliga integriteten blir ett faktum. Om man satsade alla dessa medel på direktspaning mot mystiska element i stället för att spana på alla för att eventuellt hitta dem skulle man förmodligen lyckas bättre.

 Fler bloggar i ämnet: Pros, Klartexten!, Ljungberg, travellife, Motbilder, Satyriconen, Dalabulletinen, trollhare

Andra bloggar intressant om: , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Wunder · januari 21, 2010

    Tjena,

    Om du vill vara en bloggskribent så bör du nog ha lite bättre koll på det svenska språket. Du bör stava skanning med k och int c och du bör fundera över när ord skall särskrivas. Det heter inte ”naken scanning” och ”högrisk objekt” – det heter ”nakenskanning” och ”högriskobjekt”.

    Regeln för särskrivning är ganska enkel – man skriver som man talar. Talar man ”isär” skriver man ”isär” och tvärt om. Lyssna på vad du säger. Säger du ”naken skanning” eller ”nakenskanning”?

    OBS – att ofta brukar man skylla särskrivning på amerikaniseringen av språket. Det är inte sant. Amerikanarna har precis samma regel som vi. Säger man isär så skriver man isär. Ingen skillnad alls.

  2. joakimhorsing · januari 21, 2010

    hm, språkpoliser är ju alltid kul….

    jag är tyvärr tvungen att skriva mina inlägg fort och det innebär språkliga missar. Måste göra dig besviken, jag tänker fortsätta trots dina bannor.

    PS notera att jag inte skrev språk poliser

Kommentera

