Flitigaste Gröna Bloggarna

För några år sedan gjorde jag en ganska omfattande undersökning av den gröna bloggosfären och mäte inläggsfrekvens, länkningar och antal besökare. Numera finns det ju ett antal automatiserade sajter som gör sådant ganska poänglöst. Ett exempel är politometern.

De tjugo flitigaste gröna bloggarna 2007 var:

1 Björn Wadström 502
2 Johan Hellström(mp) 202
3 Helene Bloggar 158
4 Anders Wallner 158
5 Tredje Klotet 147
6 Birger Schlaug 125
7 Försvarsbloggen 104
8 Maria Ferm 104
9 Jakop Dalunde 98
10 Köpstopp 96
11 Ljungbergs blogg 88
12 Göran Larsson 83
13 Eivor Karlsson 82
14 Rasmus Ling 80
15 Josh Lyman 79
16 Christian Waltersson 78
17 Rose-Marie Karpee 71
18 Heiti Ernits 71
19 VG Tony 65
20 Johan Lundqvist 65

Enligt Politometern ser listan de senaste tre månaderna ut så här:

Helt klart har det hänt en del, många som har försvunnit ur toppen och många som tillkommit. Helene är ett av få undantag, keep it up! Johan Hellström(mp) är en blogg som tyvärr verkar ha upphört.

Yngve är flitigast för stunden och det senaste inlägget handlade om snökaoset, i övrigt har han en vegan profil och skriver en hel del ur ett region Skåne perspektiv. Bland annat meddelas om deras nya regionprogram.

Roligaste bloggnamnet har nog sexan på listan, En spenatmamma spekulerar. I det senaste inlägget Tankar om Demokrati förmedlar hon sina erfarenheter från politiken.

Andra bloggar intressant om: gröna bloggar, bloggflit, poliometern, En spenatmamma spekulerar, Yngve, en grön veganpolitiker

9 kommentarer

  1. Helene · januari 28, 2010

    Jag kommer inte ge upp. Att blogga är en del av mig 🙂

  2. joakimhorsing · januari 28, 2010

    Bra Helene! Allt annat vore tragiskt!

    Kram/
    joakim

  3. Ping: Helenes blogg: Tredje flitigaste mp-bloggaren
  4. Kajsa aka Spenatmamman · januari 28, 2010

    Haha, jag blir mer och mer förtjust i namnet Spenatmamman som faktiskt kom till av en slump nån gång när jag skulle skaffa ett inlogg någonstans. 🙂

  5. antianki · januari 29, 2010

    Fast Politometern mäter just politiska bloggar och av de gröna bloggarna du uppmärksammade 2007 är det en hel del (Ljungbergs och min bland annat) som inte är politiska så jämförelsen blir lite haltande…

  6. joakimhorsing · januari 29, 2010

    Fast det gäller rätt många på poliometerns lista också.
    Ursprungskriteriet där lär förmodligen ha varit den gröna listan på mp.se

    Långt ifrån alla miljöpartistiska bloggare skriver om politik. Och en del som Schlaug är inte ens med i partiet.

    Joakim

  7. Ping: Tweets that mention Flitigaste Gröna Bloggarna « Joakim Hörsing -- Topsy.com
  8. Anders · februari 1, 2010

    Jag tycker att det är roligt att vi är så många och så olika. Själv påstår jag att somliga inlägg nog ändå är mer politik än man kan tro vid en ytlig anblick.

  9. Göran Hådén · februari 1, 2010

    intressant. Jag noterar att jag med mina 92 inlägg skulle ligga sjua på den där listan 🙂

Kommentera

