Har polisen tagit skada?

Vilka resonemang ska man föra kring polischefens beteende? Många diskussioner har rört existensen av dubbelnaturer, men frågan är om det är särskilt anmärkningsvärt. Vi är alla sådana naturer. Redan Paulus erkände denna svaghet hos sig själv och hos människan. ”Det goda som jag vill gör jag icke och det onda som jag icke vill gör jag”. Min egen svaghet rör kost och motion, jag vet att jag måste förändra mina levnadsvanor men har extremt svårt att så göra.

Skillnaden rent kognitivt är att jag fritt kan ventilera denna svaghet, ångra mig, börja om, blir kritiserad och respondera privat och offentligt. Detta är förstås inte möjligt när det rör sig om ett brott och i synnerhet ett så gravt brott som att förgripa sig sexuellt på minderåriga. Det är oklart om polischefen funnits i ett sexnätverk, men sådana fungerar mer självbekräftande skulle jag tro, som en extension av en själv.

För mig är det just detta som är den stora skillnaden. Att polischefen är ett stort svin. Och för mig är det inte särskilt konstigt att dessa uppträder lite varstans, även inom polisen. Jag tror inte att man genom att analysera dubbelnaturen hos enskilda kan komma särskilt närmare ett skydd mot att sådant inträffar. Tyvärr. Det man kan göra på strategisk nivå är:

  • Minimera riskerna att barn och vuxna försätts i situationer där de kan utnyttjas av skitstövlar.
  • Att generellt förbereda det uppväxande släktet på att kunna hantera beroende och fixeringar
  • Möjligen, men jag har inte klart för mig konkret hur det ska gå till, minska samhällets sexualisering och som gör sex till en sådan extremt lättfixerade besatthet.

Polismyndigheten har egentligen inte tagit skada om inte övergreppen relaterar till polischefens arbete, till exempel utnyttjat sin ställning för nå sina brottsliga mål.

Det svek som polischefen gjort sig skyldig till är värre nämligen det svek som varje människa gör som kränker en annan medmänniska, sveket att inte vara människa helt enkelt.

Det finns dock ett ytterligare element av etisk natur nämligen det faktum att han föreläst om etik och moral och sexuella trakasserier. Detta mindre svek handlar om lärarens svek mot sina ”elever”(åhörare), och om han gjort det på uppdrag av polisen, sin arbetsgivare.

Andra bloggar intressant om: polischefen, sexnätverk, pedofili, beroende, missbruk

Kommentera

