Med Bloggen som vapen

Det är helt sant. Med en enkel blogg kan du förflytta berg – till och med en Borg. Jag läser John Aravosis och Alexandra Einerstam artikel i Aftonbladet om bloggarna som maktfaktor.

Bloggen har genom sin möjlighet att snabbt sprida idéer givit ett antal individer incitament att bedriva undersökande journalistik och därmed berikat medialandskapet. Det har också givet fler duktiga skribenter en chans att få uttrycka sig än vad som hade varit möjligt blott genom gammalmedias kanaler. En ytterligare följd av bloggens genombrott är att ett antal hängivna bloggare tillsamman i samverkan nu kan få genomslag i sitt sätt att betrakta världen. Grupper av bloggare har möjlighet att bestämma vilka nyheter som särskilt ska uppmärksammas.

Ju fler som ägnar sig åt det senare, dessto svårare blir det att sätta dagordningen själv, men å andra sidan ökar samtidigt värdet av få detta genomslag, främst genom att marknaden för tyckande på internet blir större. Risken är förstås att man skapar digitala åsiktsbubblor som saknar relevans utanför den krets som iscensätter ett visst nyhets- eller informationsflöde.

Det finns ett behov av fixerande punkter som utgör den yttersta bekräftelsen. Än så länge är det nog  främst gammalmedias onlineversioner som utgör denna feedback. Det är när DN eller Aftonbladet skriver om en företeelse i bloggvärlden som framgången är ett faktum.

Andra bloggar intressant om: bloggar, media

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s