Trist uppförande från lärarhåll

Blir tämligen beklämd när jag läser i DN att 54% av lärarna vill ha betyg i uppförande som stöd att upprätt ordning och reda. Lösningar som innebär att man inför sanktionssystem är ofta ett tecken på misslyckande och det gäller helt säkert när vi pratar om barn och ungdomar i en utbildningssituation.

Stök och ordning i klassrummen ska tas på största allvar men lösningarna finns någon helt annanstans än via vedergällning. Det handlar framförallt om skolinterna rutiner via rektors pedagogiska ledarskap och lärarens egna kompetens att hantera undervisningssituationen. För detta måste vi ge allt politiskt understöd!

Andra bloggar intressant om: skolan, lärare, stök i klassrummen

2 kommentarer

  1. Christermagister · september 16, 2010

    Jag håller i sak med dig, men i undersökningen svarade lärarna att de var positiva till ett skriftligt omdöme, inte betyg, vilket är en ganska stor skillnad. I ett skriftligt omdöme tvingas lärarna specificera vad man menar brister och på så sätt kan både elver, föräldrar och skolledning bedöma om lärarens åsikt är rimlig eller inte, och arbeta med att förbättra det som eventuellt behövs förbättras.

  2. joakimhorsing · september 16, 2010

    ok, det var helt klart en miss av mig. Det var skrivet i sena timmen.
    I sak står jag ändå vid min bedömning. Ett skriftligt omdöme är inte en ömsesidig och likvärdig genomlysning av ett problem, möjligen i teorin men knappast i verkligheten.

    Även om det faktiskt skulle fungera så finns det ju ingen anledning att genomföra en generell bedömning av alla elevers uppförande.

    Nje, jag hoppas vi kan bli lite mer kreativa än så när det gäller skolan.

    Om du är intresserad, hittar du en del av min syn på skolutveckling här:
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/14/elevernas-behov-ar-viktigare-marknadens

Kommentera

