Annie Lööf del 1 – the flip flopper

Vem är alltså Annie Lööf, blivande partiledare för Centerpartiet? Vi kan börja med bloggen Enligt min Humla och konstatera att Annie Lööf är Annie Johansson. För bloggaren i fråga är Annie Johansson synonymt med en politiker som vek ned sig i FRA frågan och syftet är att inte låta namnbytet  fördunkla detta faktum.

Och det är definitivt en sida av Annie Lööf, att från nästan heroiskt höga retoriska höjder falla djupt när verkligheten tränger sig på och framförallt inte inse när man gör raka motsatsen till det man säger sig stå för. Detta sa Annie Lööf i debatten inför voteringen i riksdagen:

Jag vill särskilt lyfta fram en ung kvinnlig centerpartistisk politiker, som lyssnade till ett anförande jag höll i Uppsala för drygt ett år sedan. Jag talade om en av mina personliga förebilder, gestalten Dagny Taggart i Ayn Rands bok Och världen skälvde. Dagny är en stark och rakryggad kvinna som trotsar strukturer där det inte var självklart för en kvinna att göra det som männen gör, för att lyssna på sig själv och sin inre drivkraft.
I ett mejl skriver Hanna: ”Annie! Du berättade i en källarlokal i Uppsala om hur du beundrade Dagny Taggart. Det förvånar mig inte. I likhet med Ayn Rands romanfigur har du alltid symboliserat en rak och oböjlig rygg i mina ögon. Jag skulle önska att du visade vad ordet integritet betyder den 17. Jag vet att du kan vara Dagny.”

Jag ska vara Dagny.

Problemet är förstås att det är synnerligen långsökt att tolka det som hon sedan gjorde som rakryggat….

Ett annat sätt att börja beskriva Annie Lööf är att konstatera att hon i själva verket är Moderat. I alla fall om man får tro SVT Valpejl och makthavare.se. Själv beskriver hon sin politiska åskådning som värnamoliberalism:

Det är ett rikt föreningsliv med många eldsjälar som bygger det civila samhället, det är ett sprudlande småföretagarklimat som skapar jobb och det är en trygg offentlig sektor som bistår- dessa tre delar skapar tillsammans en stark treenighet. Fenomenet är byggt på genuina centervärderingar om en stark tilltro till den enskildes möjlighet att förverkliga sina egna drömmar, med ett starkt mänskligt nätverk som stöttar.

I gårdagens aktuellt framgår det  att hon:

  • vill sälja brännvin på ICA
  • vill bygga ut kärnkraften
  • tycker det är OK att stjäla för privat bruk

Sammanfattningsvis kan man se henne som flip floppare av rang, mellan ideal och verklighet och mellan åsikter för att väcka uppmärksamhet och det som sedan visar sig vara gångbara. Själv beskriver hon det som MOD. En annan möjlighet är att kalla det OGENOMTÄNKT.

För er som tycker att jag beskrivit henne på ett mindre generöst vi vill jag påminna om att detta är del 1, jag fortsätter mina undersökningar och återkommer med nya inlägg. Kanske blir detta mer välvilligt….eller inte.

Andra bloggar intressant om Annie Lööf, Centerpartiet, politik

Media: DN, SVT, Ab, Expr, SvD, UNT 1, 2, SR, DN

Bloggat: Peter Andersson, Ankarsjö, Bjereld, Moberg, jinge, Calandrella, Sideriska siktet, magnihasa

8 kommentarer

  1. mariadesuede · september 3, 2011

    Är hon inte en typisk Svensk?

    Lite mer rakryggade politiker skulle inte skada, jag är mer fransk än svensk i manér, ”ma manière est française”, jag höjer rösten och är ”têtu(e)”, envis… Det blir intressant att se C-Moderaten leda partiet… Fälldin skäms nog för sitt parti…

    • joakimhorsing · september 5, 2011

      Problemet tycker jag är att hon utger sig för att vara rakryggad när hon inte är det. Politik är ytterst komplext. Att komma med väldigt tvärsäkra yttranden inom kontroversiella områden är sällan särskilt klokt.
      /Joakim H

  2. Ping: Annie Lööf (C), en bra partiledare eller ej? « Finns mitt Sverige kvar ?
  3. Populisten · september 4, 2011

    Jag tycker även hennes ålder ska lyftas fram. Som ledare för ett alliansparti torde hon vara självskriven inte bara för en statsrådspost utan rent av en av de tyngre. Att hon blir departementschef torde vara givet. Vem Centerpartiet väljer som sin ledare angår egentligen bara dem, men vem som leder ett departement angår oss alla och att en 28-åring utan någon som helst erfarenhet utanför politiken ska antas ha tillräckliga kvalifikationer för det finner jag rent stötande.

    • joakimhorsing · september 5, 2011

      Kruxet är väl inte hennes ålder, möjligen hennes erfarenhet men helt säkert hennes kompetens(omdöme, urskiljningsförmåga, balans etc).
      Osäkert dock om jsut Annie Lööf skulle vara det absoluta lågvattenmärket på ministerfronten genom tiderna

      • Populisten · september 5, 2011

        Nu finns det förstås en ganska stark korrelation mellan ålder, erfarenhet och kompetens; vid 28 kan man rimligen inte hunnit se mycket av verkligheten, särskilt inte om man har en universitetsutbildning. Dessutom gick hon direkt från juristutbildning in i politiken vilket uppenbarligen anses kvalificera för att vara talesman i ekonomiska frågor för Centern. Mindre kvalificerade statsråd kan man kanhända hitta men inte någon yngre. Messing var ju också 28 och det är väl rekord fortfarande, men hon var aldrig departementschef. Man ska komma ihåg att departementschefsskapet innebär ett mycket omfattande arbetsledaransvar över en mycket stor organisation. Få, om ens några, 28-åringar skulle anses mogna för detta i näringslivet. Jag dristar mig att påstå att rikspolitikerna helt enkelt inte tar detta ansvar på allvar utan ser statsrådsposterna främst som plattformar för politisk debatt och maktutövande.

  4. Ping: Mauds och Centerpartiets smutsiga fingrar | Joakim Hörsing
  5. Ping: Lysande Åsa Romson! | Joakim Hörsing

Kommentera

