Feber, elände och drömmar om att få springa

Jag har nu varit sjuk i feber, hosta och halsont i en vecka. En hel vecka! Känner hur vinterns träning långsamt rinner ut ur kroppen, alla kilometer i benen liksom sipprar ut och tillbaka till den snöbetäckta asfalten runt Ekholmen. Kvar sitter ett trött jag och stirrar på dumburken. Febersjukdom har den lilla fördelen att man helt plötsligt uppskattar sitcom repriser från åttiotalet, tecknat på barnkanalen och realty tv från Ullared. Uppskattar är kanske ett starkt ord, men man typ tolererar det med en viss grad av godmodighet.

Det är nu cirka en månad kvar till jag tänker mig göra debut i löpartävlingssammanhang(motionsklass förvisso), nämligen Startmilen i Örebro den 6 april. I och med detta avbräck med sjukdom kommer jag att vara en smula mindre förberedd än jag hade tänkt mig. Även om jag återhämtar mig ganska fort blir det antagligen ungefär 2 veckor färre av träning. Hoppas kunna gå en promenad på torsdag, jogga lite lätt på lördag och kanske springa lite längre på söndag och ta upp träningen ungefär som den var nästa vecka.

 

Träningsprogrammet har sett ut så här:

Måndag: Vila (lite överkroppsträning, typ armhävningar)

Tisdag: Distans 4-6 kilometer

Onsdag: Styrketräning Överkropp

Torsdag: Distans 4-6 kilometer

Fredag: Styrketräning Ben/Mage

Lördag: Vila (lite överkroppsträning, typ armhävningar)

Söndag: Långpass 8-11 kilometer

 

Planen är att göra några små justeringar fram till Startmilen. Tänker försöka springa långpassen upp till 13-14 kilometer för att skapa trygghet i längden, tänker vidare öka på distanspassen med någon kilometer, samt att låta torsdagspasset bli mer av snabbdistans där jag drar på lite mer. Funderar också på att ha några återhämtningskilometrar på måndagen.

Andra bloggar intressant: om löpning, träning, feber, tv