Jämförelse av nöjdhet på Linköpings äldreboenden

Här följer en liten jämförelse av äldreboenden i Linköping. Med äldreboende menar jag den typ av särskilda boenden för äldre som har dygnet runt-personal inklusive sjuksköterska, dvs ett vårdboende för äldre och där biståndsbeslutet grundar sig på Socialtjänstlagen.

Jämförelsen jag gör utgår helt och hållet från Socialstyrelsens Äldreguide. Med ett undantag, äldreguiden har inte hängt med i att vårdboendet i Ånestad bytt utförare, från kritiserade Attendo till Norlandia. Kanske även att det arvet sänker den genomsnittliga kundnöjdheten för Norlandia(och förstås höjer Attendos).

Äldreguidens uppgifter baseras på två stora årliga undersökningar, där en riktar sig till brukare inom äldreomsorgen och den andra till personalen.

I Linköping finns det 39 boenden. Det med minst antal platser, Spinnrocken/Gläntan har 6 platser och det största boendet, Duvan, har 95 platser. Åleryd som man kanske spontant hade trott skulle vara det största har mycket annan verksamhet som exvis sjukhem, växelvård och kortisboenden. Totalt räknar jag till 1313 platser på vårdboenden i Linköping. Det finns fyra utförare, nämligen Leanlink(den egna regin), Attendo, Vardaga och Norlandia. Störst är Leanlink med 17 boenden och 560 platser, därefter kommer Attendo med 11 boenden och 346 platser, tätt följd av Norlandia med 11 boenden och 328 platser. Klart minst är Vardaga med 5 boenden och 130 platser.

I genomsnitt har Leanlink 33 pl/boende, Attendo 31/boende, Norlandia 30 pl/boende, och Vardaga 26 pl/boenden. Sammanlagt har de privata utförarna 27 boenden och 804 platser, räknat på platser, vilket är det rimliga, har då de privata 61% av kommunens vårdboende och den egna regin 39%.

Det jag ska jämföra är helt enkelt den övergripande kundnöjdheten som socialstyrelsen redovisar med utgångspunkt i enkäterna. Svarsfrekvenser för riket är 41%, där kvinnor står för 65% av svaren män för 35%. 54% har svaret på enkäten själva, 11% ihop men någon annan och i 35% av fallen enbart av någon annan. Skälen till bortfall är inte helt känt men gissningsvis så är de allra sjukaste och dementa underrepresenterade. Om bortfallet i ett viss vårdboende är för stort så räknas inte svaren med i jämförelsen.

I enkäterna kan man svara enligt en skala och det som redovisas är hur stor procentandel av svaren där brukaren är nöjd eller mycket nöjd på en övergripande nivå. 73% på Linghems vårdboende betyder att på just det vårdboendet är 73% nöjda eller mycket nöjda med helheten. Jag är osäker på huruvida man ska lägga vårdboendet till last för bortfall eller inte, men redovisar ändå detta. Av 39 boendet är det 13 boenden där uppgift saknas eller att det är för få svar(vanligast), i antal en tredjedel, i antal platser(269) 20%. Så det finns troligen ett samband mellan bortfall och storlek. Av de 13 boenden står de privata för 9, den egna regin för 4 av bortfallen.

Leanlink har 4 boenden som därför inte ingår i jämförelsen, Attendo har 5, Norlandia 4, Vardaga 0. Jämfört med antal boenden: Leanlink 24%, Attendo 45%, Norlandia 36%.

Återstår och se hur nöjda brukarna är med de 26 boenden där man kan göra en jämförelse. Fyra boenden har 100% nöjdhet överlag: Brushanen – Attendo, Gottfridsbergsgården –Vardaga, Kanalgården – Vardaga, samt Landeryd – Vardaga. Alla fyra är privata. Det är inga små boende om man kanske skulle kunna tro, utan har 35 pl/boende i snitt, vilket är över det sammanlagda snittet på 34 pl/boende. Däremot kan man kanske se ett samband i att det är den minsta utföraren Vardaga som har hela 75% av 100 procentarna.

Om vi nu jämför med de fyra sämsta. Ånestad – Norlandia, 45%(men som åter igen kanske borde stå på Attendos konto), Kärna – Leanlink, 60%, Vallapark –Attendo, 61%, och Valthornsgatan – Leanlink, 60% kundnöjdet. Inget uppseendeväckande vad gäller storlek. 36 pl/boende i snitt. Jämt skägg mellan privat och egenregi, men om man räknar Ånestad till Attendo, så kan man försiktigt säga att de två största utförarna Leanlink och Attendo levererar sämst.

Den genomsnittliga kundnöjdheten för de 26 redovisade boenden är 81%, dvs 81% är nöjda eller mycket nöjda med sitt äldreboende på övergripande nivå i Linköping. Vilka boenden har lika eller högre nöjdhet? Förrutom de redan redovisade 100 procentarna är det Bantorget – Attendo, Berga – Leanlink, Ekollongatan – Norlandia, Hagalund – Attendo, Kvarnbacken – Vardaga, Skräddaregården – Norlandia, Vallastaden – Leanlink och Vretaliden – Leanlink. Sammanlagt 12 stycken i toppen. De privata står för 8 av dem, dvs 75% vad de med störst kundnöjdhet är privata. Och Vardag sticker ut med hel fyra boenden i toppen.

Avslutningsvis jämför jag den genomsnittliga kundnöjdheten för varje utförare. Leanlink: 77%, Attendo 79%, Norlandia 81% och Vardaga 93%. Den egna regin får 77% och den privata 84% kundnöjdhet. Ju mindre desto bättre – mycket mindre, mycket bättre skulle kunna vara en slutsats. De privata har generellt en högre nöjdhet bland brukarna, egentligen hur man än ser på det. Svarsfrekvensen är dock dålig bland de privata, inte minst Attendo, så kanske finns ett mörkertal här.

En fråga man kan ställa sig är: Är det faktum att 81% av de äldre i vårdboenden i Linköping är nöjda eller mycket nöjda en bra siffra? Det är i alla fall bättre i riket som har ett snitt på 77%.

Ok, detta har redan blivit ett för långt inlägg. Slutar nu.

Jag kommer i ett annat inlägg belysa hemtjänsten på liknande vis.

Lämna en kommentar