När den brutala regeringspolitiken får ett ansikte

Det var mycket smärtsamt att läsa dagens Östgöta Correspondent. Artikeln som jag syftar på handlar om Maria. Hon vaknade en morgon för ett  och ett halft år sedan med kraftig värk i hela högersidan och efter en undersökning på lasarettet kunde obotlig lungcancer konstateras. Nu lever hon på socialbidrag eftersom försäkringskassan inte medger sjukersättning. Att jobba är definitivt inget alternativ för Maria. Så här säger hon till corren:

Jag är inte rädd för döden men livrädd för att bli så sjuk, att det ska bryta ut ordentligt. Hade jag varit 64 hade jag kunnat få pension. Jag kanske bara lever till 55. Kan jag inte få ha ett drägligt liv de sista åren?

Svaret från regeringen är uppenbarligen Nej. Nej, nej du ska jobba, det är jobblinjen som gäller. Och det är här skillnaden mellan regeringens politik och det rödgröna alternativet blir glasklar. Vi, de rödgröna, tänker aldrig kompromissa med det värdiga samhället och utgångspunkten i det solidariskt anständiga. Vi tror inte heller att exempel som Maria skapar de arbeten som vi vill ska bli fler i Sverige. Tvärtom skapar det en otrygghet som leder till att fler inte vågar ta steget att förverkliga sig själva. Möjligen är det en bra piska för att tvinga fram en låglönemarknad där rädda människor gör vad som helst för att inte stå utan inkomst. Vilket inte heller är ett alternativ för oss.

Jenny Fjell, grundare av nätverket Resurs säger till Corren:

Jag började engarera mig i frågan när Göran Persson ville reformera sjukförsäkringen. men nu är det ett helt annat antal. Det är inte längre undantagsfall utan det går över hela linjen. Vi har ett konstant flöde av människor som är alldeles förtvivlade.

Maria tillhör helt uppenbart dem som är förtvivlade. Till corren säger hon att tanken på hennes dödliga cancer i kombination med allt bråket med försäkringskassan gjorde att hon försökte ta sitt liv. Hon säger:

Det är inget jag är stolt över. Det är fegt men då kände jag att då får jag väl vara feg. Jag ville bara ha ett slut.

Försäkringskassan anser att det inte är medicinskt bevisat att hon saknar arbetsförmåga….

Det som behövs är nya direktiv till försäkringskassan och en rejäl omskakning av kassans inställning till hur man behandlar folk. Förutsättningen är dock att vi börjar i Rosenbad. Dags för en ny regering, en rödgrön sådan!

Bloggat:Mats Johansson, Emil Broberg, rödgröna bloggare i Östergötland,Gunnar Gustavsson, Moberg, Utredarna, Agneta Niklasson, Margareta Fransson, Nicke Bremer, Utan ramar, Gunvor G Eriksson, Thomas Nihlén

Tidigare bloggat i ämnet:  För en utomordentlig genomlysning-bloggen Storstad, se även hennes övriga inlägg.Veronica Palm, HBT-sossen, Högberg, Nemokrati, Burwick, Ett annat perspektiv, Peter Andersson, Holmlund, Härnösands Arbetarkommun, Emilia, Röda Malmö, Den hälsosamma ekonomisten, Tommy, Westerholm, Travis, björn Andersson, lektorio, Resursbloggen, Conny Wahlström, Mirosavic, Moberg, Ylva Johansson, Stefans Konspirationer, Alltid rött, alltid rätt, Valfläsk och Frihet, Pellefantia, PåRiktigt, Astmaliv, sskbloggen, ett hjärta rött, Sjölander, Ipse Cogita,Kulturbloggen, Laakso, Högberg

Media: Svt, Svd, DN, DT, Världen Idag,

Andra bloggar intressant om: döende Maria, cancersjuka, sjukförsäkringen, utförsäkrade, regeringen,

20 kommentarer

  1. hammarhaj · september 13, 2010

    Tjena Jocke!

    • joakimhorsing · september 13, 2010

      Hej, vem är du, hammarhaj?

      /Joakim

  2. Pingback: Döende utförsäkras: Emil Broberg rasar över regeringens politik « Rödgröna bloggare i Östergötland
  3. Pingback: Tweets that mention När den brutala regeringspolitiken får ett ansikte « Joakim Hörsing -- Topsy.com
  4. kajza · september 13, 2010

    Vi måste bort med alliansen och sedan bearbeta rödgröna.
    Men de rödgröna har i vart fall lyssnat hittills….som inte alliansen gjort.
    Fredrik för en farlig politik.

  5. joakimhorsing · september 13, 2010

    Det är sant -oavsett regering så måste det finnas ett tryck på politiken. Men skillnaden med en rödgrön regering är milsvidd.

    /joakim

  6. Pingback: Alla som drabbas av sjukdom ska ha rätt till trygghet | Utan ramar
  7. Pingback: Sanningen om samhället – 2010-09-13 EM
  8. Pingback: Sida kunde inte hittas « Joakim Hörsing
  9. Pingback: KD – inga barmhärtiga Samarier direkt « Joakim Hörsing
  10. Pingback: Läsarstorm om döende och utförsäkrade Maria « Joakim Hörsing
  11. Caroline · september 15, 2010

    Hej. Kan jag få länken till den artikelt om Maria? Det är min Mamma men hittar inte artikeln jag vill läsa..

    • joakimhorsing · september 15, 2010

      Jag är hemskt ledsen Caroline, men Corren har inte publicerat materialet i sin nättidning. Du måste alltså hitta en papperstidning, t. ex på närmaste bibliotek.

      Vänligen,
      Joakim Hörsing

      • Caroline · september 18, 2010

        Jaha det var ju väldigt synd, jag bor inte där och i min stad har dom inte den tidningen..

  12. Pingback: Gamla lögner om Sjukförsäkringen och nya… « Joakim Hörsing
  13. Pingback: Det enda argument som behövs för att sparka borgarna ut ur Rosenbad « Joakim Hörsing
  14. Pingback: Innan du röstar, läs om sveket! | Min luktar oxo fisk!
  15. Pingback: Slutstridens piskor och tomma stolar « Joakim Hörsing
  16. Carro · januari 7, 2014

    Kan meddela att Maria, min Mamma dog 51 år gammal. Den 28 Mars 2012, efter att ha blivit (som hon var livrädd för) jätte sjuk.

    • Hermes · januari 8, 2014

      Hej Carro!
      Beklagar sorgen och förlusten av din mamma. Om du vill får du hemskt gärna skriva några rader och berätta hur hennes sista tid blev, med sjukvård och med försäkringskassan. Vi vill ju fortfarande få till stånd en förändring och ett bättre samhällsklimat för människor som drabbas av sjukdom och annan nöd. Förstår självfallet om du inte orkar eller vill.

      Du kan antingen skriva här eller mer privat till min mail: joakim.horsing@lio.se

      Med Vänlig Hälsning,
      Joakim Hörsing

Lämna en kommentar