Duell i tre ronder slutade oavgjort

Väljer att fälla utslag efter tre debattämnen; sysselsättning, skola och sjukvård.

ROND ETT: Sysselsättningen

Den stora frågan handlade om tempo, det vill säga vad är rätt att göra just nu för att inte förlora tempo och som får konekvenser för framtiden. Fredrik Reinfeltd menade att vi just nu måste få in så många som möjligt i sysselsättning för får vi inte in dem nu så får vi det aldrig. Bara man kommer in i arbete, vilket som helst, så blir man mer konkurrenskraftig, kan växa som människa och som yrkesmänniska. Mona Sahlin menade att vi nu i dessa goda tider borde rusta oss genoma att bygga upp vuxentutbildning, stärka forskning och utveckling och se till att Sverige stärker sig i konkurrens. Detta är en intressant diskussion eftersom den inte är så präglad av ideologiska begrepp som till exempel rättvisa. Vem tror ni har rätt? Anta att Pelle blir arbetslös, vad är bäst, att han direkt får ett jobb vilket som helst, eller att han får en chans att omskola sig och därmed i bästa fall får ett kvalificerat jobb som är rätt för honom, alternativt inget jobb alls? Vad är bäst för Pelle? Vad är bäst för Sverige?

Betyg: Sahlin 3, Reinfeldt 3

ROND TVÅ: SKOLA

Debatten om skolan var en tämligen platt historia där bägge partiledarna försökte ducka och inkludera varandra som varandes eniga. Sahlin var angelägen att betona ordning och reda och Reinfeldt att saker och ting måste få ta tid. Ett tag trodde jag att vi skulle få en filosfisk diskussion när programledaren undrade Vad är kunskap? Helt klart en berättigad fråga men knappast möjlig att besvara under en duell. Sahlin pressade om sorteringsskola och Reinfeldt påminde om sorgebarnet Individuella programmet.

Betyg: Sahlin 2, Reinfeldt 3

ROND TRE: SJUKVÅRDEN

Initialt visade bägge partiledarna upp en stor osäkerhet, ja snudd på okunnighet angående hur svensk sjukvård fungerar. När diskussionen leddes in på Stopplagen visade Reinfeldt att så också var fallet. Att släppa in försäkringspatienter innebär ett avsteg från principen vård efter behov och det verkade han inte riktigt haja. Reinfeldt duckade hejdlöst när det gäller det systemskifte som är på gång i Sveriges landsting med utförsäljningar, kundval och nya ersättningssystem.

Betyg: Sahlin 3, Reinfeld 2

Sammanfattningsvis tämligen oavgjort alltså, vilket också var väljarnas åsikt innan debatten. I alla fall om summan av delarna är lika med helheten. Frågan är dock om den är det?

Andra bloggar intressant om: tv-duellen, partiledarduellen, sahlin versus reinfeldt

3 kommentarer

  1. Vilket liv · oktober 7, 2007

    Intressant betygssättning och det ska bli riktigt intressant att följa dem i fler debatter. Tror definitivt att politiska tv-debatter höjer intresset för politik ”hemma i stugorna”.

  2. Populisten · oktober 7, 2007

    Inte så dum betygssättning även om jag inte håller med om att Sahlin vann rond tre. Till skillnad mot boxning så är det ju åskådarna och inga poängdommare som avgör segrare i politiken och då tror jag att Reinfeldt vann stort. Själv ser jag på ronderna som så här (med proffsboxningspoäng).

    Rond 1: Reinfeldt på sin hemmaplan och därmed helt ostoppbar. Sahlin skakad och får ta räkning. Därmed ronden till Reinfeldt med 10-8.

    Rond 2: Sahlin erkänner mer eller mindre att s-regeringens skolpolitik var dålig. Smart! Allt annat hade varit självmål. Det räddade henne i denna rond. Reinfeldt är dock mer agressiv så jag ger honom segern med 10-9.

    Rond 3: Kombatanterna verkade trötta och hängde på repen. Rätt defensiv debatt. Oavgjort 9-9.

    Rond 4: Jodå det fanns en fjärde rond, deras respektive slutminut. Reinfeldt är överlägsen. Kanske har han tur med att ämnena som diskuterats passade med hans i förväg skrivna slutanförande men han fångade upp debatten och sammanfattade den. Sahlin verkade mest svamlig. 10-9 til Reinfeldt.

    Slutställning: 39-35 till Reinfeldt.

  3. Justin · oktober 7, 2007

    Angående ditt första betyg:

    Tror du automatiskt att det blir fler jobb för att fler blir akademiker i samhället? Eller kan det bli så att det blir fler arbetslösa akademiker (nollsummespel)?

    Åtgärder som maskeras som utbildning är ett dyrt sätt att tvinga kvar folk i bidragsberoende.

Lämna en kommentar