Avskaffa betygen istället!

DN låter meddela att betygsutredningen lämnar sitt betänkande på måndag. Många frågor verkar vara olösta och något direkt spelrum för nytänkande har inte utredningen haft befogenheter till. Betygens utforming är ingen jättefråga för mig, men det irriterar mig att denna fråga årtionde efter årtionde tar så mycket kraft från viktigare saker.

Det man borde ägna kraft åt är likvärdigheten i utvärderingen av hur eleverna når resultat och mål. Detta blir givetvis extra viktigt om man dessutom är mån om att sätta betyg på måluppfyllelsens grad. Ett kontinuerligt arbete med likvärdighet sätter frågor om kunskapskravens innehåll och examination i fokus och bidrar långsiktigt till en pedagogisk utveckling.

Ändlösa diskussioner om betygssteg bidrar inte till detta i alla fall så mycket är säkert.

Andra bloggar intressant om: skolan, betyg

2 kommentarer

  1. Moa · oktober 10, 2007

    Precis. 5 nya steg att förvillas av, och från sexan dessutom? Nej tack. Det känns som en undanmanöver, ”så länge vi utreder nya betyg gör vi något för skolan”, tycks tron vara.

  2. elvelin · oktober 10, 2007

    tror inte det är betygsystemet det är fel på i sig , utan det är bristen på att kunna lära alla individer på sitt sätt. och bristen att kunna hjälpa de som värkligen behöver hjälp. det är lättare att sätta en stämpel på individen och säga att den har skriv och lässvårigheter en att egentligen ta upp problemet och lärapersonen det som han eller hon egentligen behöver.

Lämna en kommentar