Detta är inte övervakning!

Länstyrelsen hävdar att sajten webbkameror.se ägnar sig åt övervakning uppger DN. Bland annat gäller det direktsända bilder från Stureplan och Sergelstorg. Sajten hävdar att det snarare handlar om panoramabilder som syftar till att ge en känsla åt vissa berömda platser. Eftersom jag är starkt motståndare till övervakning var jag beredd att göra ned detta företag som oetiskt.

Men efter att ha gått in på sajten och tittat på bilderna kan jag inte annat göra än att ge sajten rätt. Detta är inte fråga om övervakning. En förmildrande omständighet är också att bilderna är offentliga och öppna för alla och inte tagna i syfte att övervaka. Men det enda giltiga skälet är att det faktiskt inte går att identifiera personer på bilderna. Följ länken ovan och avgör själva.

Jag reserverar mig för att jag är en teknisk idiot. Går det till exempel att zooma in om man är lite kurig? Kan företaget göra detta? Kan någon annan göra det? Hjälp mig den som kan!

Andra bloggar intressant om:webbkameror, övervakning

2 kommentarer

  1. Oskar · oktober 16, 2007

    Nej, sålänge det enbart är en webcam så har den varken ”zoom” eller speciellt hög upplösning. Sålänge företaget inte satt upp avancerad övervakningskamera så förstår jag inte varför länsstyrelsen över huvud taget slösar resurser på saken. Har de inga vårdköer att korta ner?

  2. Roger · oktober 17, 2007

    Nja, håller faktiskt inte med dig där. i Internet Explorer 7 (och andra webläsare?) så kan du zooma in på websidor med upp till 400%, och då går det (om än suddigt) att urskilja människors klädsel på sajten webkameror.se:

    Citerar DN:
    ”Enligt länsstyrelsen överträds gränsen för identifiering när en person syns så tydligt att hennes sätt att gå, kroppsbyggnad eller klädsel går att urskilja.”

    Så länsstyrelsen har en poäng.
    Det är inte vad kamerorna visar egentligen som är problemet, det är zoomningsfunktionen i webläsaren.

    Så frågan är om det inte är Microsoft som länsstyrelsen får vända sig till och begära tillstånd utav.

    Möjligen skulle man kunna göra om websidan webkameror.se så att det inte går att storleksförändra webkamerabilden vid zoomning.

    Fast själv har jag inga problem med att bli övervakad, kul om man blir upptäckty av någon någonstans på jorden…

Lämna en kommentar