Bloggosfärens flitigaste gröna blogg

Så var det dags att presentera resultatet av de första delmomentet i utvärderingen av den gröna bloggosfären hösten 2007, nämligen det som rör fliten hos bloggaren mätt i antal inlägg och inläggens längd. Utifrån dessa resultatet ges varje blogg som uppfyllt grundkriterierna en sammanvägd flitighetspoäng. Innan jag pressenterar resultatet kan det dock vara på sin plats att repetera grundvillkoren.

  1. Bloggen måste vara grön i meningen att ha en given koppling till miljöpartiet de gröna.
  2. Bloggen måste vara rimligt politiskt orienterad i sitt innehåll
  3. Bloggen måste ha skrivit minst 20 inlägg under den aktuella fyra månaders perioden.

När jag har scannat av bloggosfären så har jag utifrån dessa kriterier identifierat 42 bloggar och det är dessa som kommer att utvärderas och konkurrera om en plats i den  slutgiltiga tävlingen om 2007 års bästa gröna blogg.

Idag presenteras alltså Flitighetspoängen och kommer sedan följas av en rad andra delmoment, såsom, antal läsare och kommentarer, antal länkningar etc.

Bloggen med flest antal inlägg:

1

Björn Wadström

502

2

Johan Hellström(mp)

202

3

Helene Bloggar

158

4

Anders Wallner

158

5

Tredje Klotet

147

6

Birger Schlaug

125

7

Försvarsbloggen

104

8

Maria Ferm

104

9

Jakop Dalunde

98

10

Köpstopp

96

11

Ljungbergs blogg

88

12

Göran Larsson

83

13

Eivor Karlsson

82

14

Rasmus Ling

80

15

Josh Lyman

79

16

Christian Waltersson

78

17

Rose-Marie Karpee 71

18

Heiti Ernits

71

19

VG Tony

65

20

Johan Lundqvist

65

21

Emma Grön

63

22

Dahlström

62

23

Zaida Catalán

58

24

Den där Tomas

57

25

Joakim Larsson 54
26 Max Andersson 53

27

Kristoffer Talltorp

49

28

Lunkens Blogg

45

29

Johannas Visioner

39

30

Ord Upp!

36

31

Anders Åkesson

35

32

Anna Norrman

32

33

Yvonne Ruwaida

31

34

Maria Gardfjell

28

35

Charles Pylad

26

36

Strötankar och Sentenser

26
38 Linnea Haglund

25

39

Så går vår korta…

22

40

Personligt ombud…

22

41

Tomelotta

20

42

Före en demokratisk skola…

20

     

 Bloggaren med flest antal skrivna ord:

1

Björn Wadström

114 325

2

Birger Schlaug

41115

3

Tredje Klotet

38483

4

Köpstopp

32512

5

Eivor Karlsson

31980

6

Göran Larsson 29703

7

Ljungbergs blogg 28753

8

Försvarsbloggen 27776

9

Strötankar och Sentenser 21697

10

Johan Hellström 21637

11

Den där Tomas 16213

12

Rasmus Ling 14892

13

Anders Wallner 14830

14

Dahlström 14701
15 Helene Bloggar 14353
16 Christian Valtersson 13543
17 Heiti Ernits 12921

18

Emma Grön 12339
19 Jakop Dalunde 12125
20 Maria Ferm 11432

21

Niclas Malmberg 10350

22

Anders Åkesson 10750

23

VG Tony 9985

24

Zaida Catalán 9384
25 Karin Thomasson 9332
26 Josh Lyman 8756

27

Rose-Marie Karpee 8203

28

Max Andersson 7743

29

TomeLotta 6730

30

Johan Lundqvist 6700

31

För en demokratisk skola.. 5761

32

Så går vår korta 5095

33

Kristoffer Talltorp 5072

34

Ord Upp! 4569

35

Maria Gardfjell 4397

36

Charles Pylad 4304
38 Nätvirkade tankar 3785

39

Anna Norrman 3529

40

Personligt ombud… 2572

41

Linnea Haglund 2504

42

Yvonne Ruwaida 1907
     

  

Jag tänkte nu ta mig friheten att redovisa poängställningen för de tjugo främsta så här långt, men det är ju förstås väldigt mycket kvar. Poängen räknas fram genom att dela inläggets längd med antalet,  plus antalet, delat med 120.

 

1

Strötankar och Sentenser 7,17
2 Björn Wadström 6,08
3 Eivor Karlsson 3,93
4 Birger Schlaug 3,78
5 Göran Larsson 3,67
6 Köpstopp 3,62
7 Ljungbergs blogg 3,46
8 Tredje Klotet 3,42
9 Karin Thomasson 3,31
10 Försvars bloggen 3,09
11 TomeLotta 2,97
12 Den där Tomas 2,86
13 Anders Åkesson 2,85
14 För en demokratisk… 2,57
15 Johan Hellström(mp) 2,57
16 Dahlström 2,49
17 Lunkens blogg 2,26
18 Rasmus Ling 2,22
19 Emma Grön 2,16
20 Heiti Ernits 2,11

 

Det är således med stort nöje jag kan presentera höstens Flitigaste bloggare:

Strötankar och Sentenser – Jimmy Sandjimmy

 

Vem som blir höstens bästa blogg återstår att se….

 

PS Ett fel har smugit sig in, det ska vara 43 bloggar, niclas malberg finns med på en och inte den andra och omvänt för nätvirkade tankar!!/Sorry

 

Andra bloggar intressant om: gröna bloggar, bloggosfären, listor, bloggar

17 kommentarer

  1. Maria Ferm · december 3, 2007

    OOOH vad spännande! Hur kommer bloggarna att bedömas på innehåll?

  2. joakimhorsing · december 3, 2007

    Knepigt ärligt talat! Jag skiljer starkt på de så kallade objektiva kriterierna i fyra kategorier:
    1 De flitigaste
    2 De mest lästa och kommenterade
    3 De mest länkade
    4 De mest generösa (utlänkar)

    Från fyra högst subjektiva:
    1 Analytiskt djup
    2 Stilistisk förmåga
    3 Kreativitet
    4 Problematiseringsgrad

    Det svåra är hur jag ska vikta de objektiva mot de subjektiva. Och ibland har jag funderat på att helt stryka de subjektiva bedömningarna. Lite beror det på hur väl jag kan arbeta fram ett analysredskap.

    Så ärligt talat har jag inte riktigt bestämt hur jag ska bedöma innehållet och om det ens går.

    Vänligen,
    Joakim Hörsing
    PS Sedan blir det ju en omröstning där man kan rösta på sin favorit

  3. Karin · december 4, 2007

    Får jag vara med? 🙂 Eller måste man innehållsdeklarera sin blogg som miljöpartistisk för att få vara med?

  4. joakimhorsing · december 4, 2007

    Självklart!! Jag hade missat din blogg/sorry!
    /Joakim

  5. Anders · december 4, 2007

    Galet ambitiöst. Och galet. 🙂

  6. joakimhorsing · december 4, 2007

    Jo lite galet är det nog allt…
    /Joakim

  7. Henrik · december 5, 2007

    Hmmm galet är ordet minst sagt, om jag inte räknade fel i hastigheten så har du själv kommit fram till att hela 8 bloggar har såväl fler ord som fler inlägg än den du sedan utnämner som vinnaren… Är inte det lite galet och konstigt? Blir det inte lite löjligt att ha ägnat en massa tid på att sitta och leta och markera text hos folk, som faktiskt inte ens har anmält intresse för att vara med, och sedan presentera ett resultat som bygger på… vad egentligen? Varför är det flitigare att skriva såväl klart färre inlägg, som klart färre ord än någon annan?

  8. jimpan · december 5, 2007

    Vilket jobb du lagt ned! En stor eloge för det! 😀

    Ska man problematisera lite så behöver ju inte antalet ord per inlägg säga så mycket om kvaliteten på inläggen. (Det lär å andra sidan märkas i kommande innehållsbedömning.)

  9. Henrik · december 5, 2007

    Hmm, tydligen försvann min kommentar eftersom wordpress.com inte är något vidare pålitligt och strulade när jag skickade min kommentar så att den lades till, men antalet kommentarer gjorde det inte därmed skrevs jimmys kommentar över min tror jag… åtminstone vad som går att se – intressant värre…

    Nåja, jag kommenterade bara att det hela är ganska galet och konstigt i mitt tycke. Det är typ 8 bloggar som enligt din undersökning har skrivit såväl fler inlägg och dessutom fler ord än Jimmy. Varför är en bloggare som skrivit såväl mindre ord som färre gånger flitigare? Jag tror inte att någon förstår. Antalet ord per inlägg har väl inte så mycket flitighet att göra? Det har mer med vem som skriver längst inlägg att göra. Någon som har skrivit många gånger fler ord och inlägg är nog för de flesta ”flitigare” än någon som har skrivt många gånger färre inlägg och ord. Med tanke på hur mycket tid du måste ha lagt ned på att leta och markera text hos folk som inte ens har anmält något som helst intresse om att vilja vara med så känns det extra galet när du sedan presenterar ett resultat som inte har så värst mycket med det du undersöker att göra…

  10. joakimhorsing · december 5, 2007

    Om detta skulle vara det enda utvärderingsmomentet så skulle det givetvis vara både konstigt och missvisande. Jag tror dock att det hela blir ganska logiskt i slutändan.
    Anledningen att de sammanlagda poängen skiljer sig från de två listorna är att poängen är en funktion av såväl antal som längd. Detta kan man givetvis ha synpunkter på, men alternativen ansåg jag vara sämre. I slutändan blir det ändå en sammanvägning så jag valde att redovisa en sådan redan nu, rätt eller fel…

    Nej, jag har inte tillfrågat någon, precis som jag aldrig tillfrågar någon när jag länkar eller på annat sätt uppmärksammar nogon eller något inom bloggosfären. Brukar du göra det Henrik??

  11. Henrik · december 5, 2007

    *lol*
    Bah… och nu kom den gamla kommentaren tillbaka….och antalet kommentarer stämmer också igen… typiskt och skumt värre… 😉

  12. joakimhorsing · december 5, 2007

    Henrik igen, såg inte ditt andra inlägg!
    Rubriken kan var fel det erkänner jag. Ska försöka komma på något bättre till nästa gång. Du får inte glömma att det kommer många fler delmoment och bilden kommer att klarna vartefter. Är slutlistan rimlig eller inte är väl avgörande.
    Vänligen,
    Joakim

  13. Henrik · december 5, 2007

    Nej, och jag menade inte att det var något fel i att ha med bloggar som du inte frågat. Bara att det ger dig ännu mer att göra att ha med otacksamma jävlar och det kanske bättre att koncentrera sig på folk som bryr sig istället. 😉

    Och om du presenterar en blogg som ”flitigast” så tror jag att de flesta tror att det är det är det du då har tagit hänsyn till. Inte att du har ”manipulerat” resultatet för att det ska passa en senare sammanställning, som det nu verkar vara. Att påstå att någon som har skrivit 5 gånger så mycket ord som någon annan och hur mycket inlägg som helst mer än samma person för mindre flitig blir ju bara absurt att göra helt utan förklaring dessutom…

  14. joakimhorsing · december 5, 2007

    Jag ger dig rätt i det Henrik och ska försöka få till en bättre presentation till våren!!
    Tack för synpunkter.
    /Joakim

  15. Pingback: Bloggosfärens flitigaste gröna blogg? « strötankar och sentenser
  16. Pingback: Den mest inflytelserika bloggen!! « Joakim Hörsing
  17. Lunken · december 14, 2007

    En personlig tanke, efter att ha blivit imponerad av att du orkat göra detta, och efterföljande undersökningar;
    Jag tycker att bloggar med långa inlägg är trista och jag orkar sällan läsa dessa. Alla som håller på med vetenskapliga artiklar t ex vet att ”less is more”, samt att i bloggsammanhang troligen är mycket viktigt för att behålla besökarna.

    Sedan skulle jag tänka mig att dela upp bloggarna i genrer, eftersom vissa är inte särskilt intresserade av teknik, andra politik, tredje personliga tankar om vardagen. Det blir som att blanda äpplen och avgasrör. Att klassificera dessa är givetvis mycket svårt, speciellt eftersom min blogg har blivit klassad som kopplad till miljöpartiet vilket jag aldrig uttalat. Däremot miljöfrågor, vilket är ett klart vidare begrepp. (Hoppas därmed att jag inte diskvalificerat mig själv…)

    Keep up the good work. 🙂

Lämna en kommentar