Osolidariskt riksdagsledmöter!

– ”Det är inte särskilt kul att vaccinera sig”, säger Jan Lindholm(MP), enligt DN.

Man tar sig för pannan.

”Jag ingår inte riskgruppen”, säger Peter Jeppsson(S).

”Jag har ingen koll”, säger en Patrick Björck(S). Och så vidare….

Om man inte har någon koll så kan det vara lämpligt att följa de rekommendationer som svenska myndigheter förordar och visa att man är ett föredöme. Nej Jan, det är inte kul att vaccinera sig. För att vara helt ärlig kan det göra lite ont, men du får visa att du är en stor pojke och bita ihop.

-"JAg har inte bestämt mig, men det lutar åt ett nej. Jag tillhör ingen riksgrupp och undrar hur beprövat vaccinet är"

-"JAg har inte bestämt mig, men det lutar åt ett nej. Jag tillhör ingen riksgrupp och undrar hur beprövat vaccinet är"

Det handlar inte om huruvida DU Peter är i riskgruppen utan det handlar om att DU ska vinnlägga dig om att inte föra smittan vidare till de som faktiskt är i riskgrupperna.

Det kallas solidaritet.

Lite komiskt från Federley: ””Vet inte. Har inte ens tänkt på det. Hade halsfluss 2001 och magsjuka en dag förra sommaren. Brukar inte bli sjuk.”

Rum för spekulation från Gunnel Wallin(C): ”Nej!Det är en princip fråga” Hm…att inte ta sprutor?, att inte ta vaccin?, att inte förebygga sjukdom?, att inte vara framsynt?, att inte vara solidarisk?

 

Frågan om man ska ta ett vaccin som inte är beprövat ställer saker och ting på sin spets. Det hela beror förstås på vad man menar med beprövat. Vaccinet är godkänt, testat och än så länge inte givit några allvarliga biverkningar. I den meningen är det beprövat. Betyder högre krav på testning att vi helt ska resignera inför möjligheten att skydda oss från nya influensavirus? Visserligen är det väl ingen som tror att just denna influensa är av spansk sjuka karaktär, men diskussionen kommer att uppstå när det händer också. Vi kan aldrig veta på för hand hur allvarligt en ny influensa kommer att slå. Med allt för rigorösa krav kommer det vara för sent den dagen då en riktig elaking dyker upp.

 

Andra bloggar intressant om: vaccination, svininfluensan,