Strålande tider för Ericsson?

Både ja och nej kan man konstatera efter att ha läst Aftonbladets nätupplaga. Å ena sidan är efterfrågan på företagets produkter på kraftig nedgång, samtidigt som den svaga dollarna pressar vinstmarginalerna. Men å andra sidan har de sina mobiltelefoner tillsammans med Sony som tydligen strålar något alldeles förfärligt.


En professor uppger att det numera står alldeles klart att det finns en koppling mellan telefonerande och viss typ av tumörsjukdom. Om man pratar i sin mobil ungefär en timme om dagen i tio år så fördubblas risken att utveckla en hjärntumör på den sida som man använder för att prata i sin mobil med.


Själv pratar jag max en timme i månaden så av den anledningen behöver jag nog inte känna oro.


Min magkänsla har alltid sagt mig att den nog inte är allt för hälsosamt att ha en strålningsmanick invid örat för länge. Däremot har jag skeptisk till oron för 3g master och dylikt. Beträffande Ericsson gör de säkert comeback med bättre telefoner och ett bätre konjunkturläge.


Andra bloggar intressant om: Ericsson, mobiltelefoner, hjärntumörer, cancer, mobil, mobilmaster, vetenskap, forskning

4 kommentarer

  1. Michael Lundahl Karnefors · maj 7, 2008

    Om du är ”skeptisk” till master och misstänker att det inte är ”hälsosamt att ha en strålningsmanick invid örat”, då hoppas jag verkligen att du – för konsekvensens skull – klär ungarna i heltäckande neoprendräkt innan du släpper ut den att bli bestrålade av den absolut värsta ”strålningsmanicken” vi har: solen.

    Om du nu pluggat epistemologi och Theory of Justification, då bårde det vara extra intressant för dig att ta reda på hur du ”vet” att mobilstrålning är farligt… eller ännu mer relevant: hur Mild och hans alarmist-kompis Lennart Hardell ”vet” det.

    Jag slog upp rapporten på PubMed (http://pubmed.gov, artikel 18425337). Och tänka sig, där står att deras forskningsmetod är fallkontrollstudier… eller snarare i just dte här fallet: meta-analys av fallkontrollstudier. Case-control studies är en opålitlig forskningsmetod, speciellt på det sätt som Mild och Hardell använder den, och de har starkt kritiserats för att använda den:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_65306.svd

    Så… om du nu är epistemolog… tänk efter noga: hur vet du att radiostrålning från mobiltelefoner är farligt? Vet du det? Eller är det enbart en ogrundad magkänsla som kommer ifrån det allmäna paranoian mot allt var ”strålning” heter, trots att vi formligen badar – solbadar – i elektromagnetisk strålning varje dag?

  2. joakimhorsing · maj 7, 2008

    Om du läser lite noggrannare skriver jag att jag är skeptiskt till ORON för 3g master.
    Om du fortsätter läsa med samma uppmärksamhet så skriver jag inte att jag vet att det är farligt.
    Jag skriver ju dessutom explicit att det är en magkänsla och ingen visshet.
    Läs innan du attackera är du snäll.
    Vänligen,
    Joakim Hörsing

  3. Michael Lundahl Karnerfors · maj 7, 2008

    Ah, mea culpa, jag läste fel angående angående masterna. Så om du stryker ord nummer 3 till 7 i min komentar och läser igen så stämmer det. Jag återkommer när du har gjort det och – förhoppningsvis svarat på mina frågor som fortfarande är relevanta även om jag läste fel på den lilla lilla biten om just masterna. 🙂

  4. Pingback: Jonas: Cancer hit och cancer dit…. | Jomari.se

Lämna en kommentar