Jan Erik Nilsson och Roger Pyddoke skriver på DN debatt med anledning av att deras rapport om Höghastighetståg föreläggs regeringen.
Tesen är att ”Höghastighetståg är ett klimatpolitiskt stickspår”.
Detta under byggs av några tveksamma antaganden:
1. Att människor väljer bil och flyg framför tåg – även fortsättningsvis trots de nya moderna snabba tågförbindelserna
2. Att Sverige är ett glest befolkat land – och kommer så att vara trots fortgående urbanisering, inflyttning. Och att nya höghastighetsknutpunkter inte kommer att få betydelse för koncentrationen av arbetsmarknadsregioner.
Vidare antar man ganska naivt att den alternativ kostnad som de menar byggandet av höghastighetstågen genererar skulle effektivt skulle ge samma klimateffekt via handeln med utsläppsrättigheter.
Andra bloggar intressant om: tågtrafik, höghastighetståg, Götalandsbanan, ostlänken, kollektivtrafik, miljö, klimat, klimatpolitik, politk
Helt så. De är verkligen naiva. Beklämmande att de får komma till tals på DN debatt. Visar snarast på DN:s snabba degenerering.
haha, vad skådar mitt norra öga…måhända en sarkasm
Vad annat kan man vara än sarkastisk när man öppnar tidningen & får läsa sånt trams. 🙂
Det har du förstås helt rätt i…