Svenskt Näringsliv berättar sagor

Svenska Näringsliv har dragit igång en annonskampanj av sällan skådad infantilitet med syfte att försvara och uppmuntra konsumtionssamhället. ”Svenskt Näringsliv berättar Julsagor” heter kampanjen och är sedelärande historier om hur det kan gå om vi slutar shoppa och företagen slutar ta ut vinst. Innehållet är så grovt att man måste utgå från att Svenskt Näringsliv betraktar människor som kompletta idioter. Tre sagor finns publicerade på deras hemsida:

1. Sagan om företagaren som inte ville tjäna pengar. Företagaren uppfattar att människor inte tycker om att han tjänar pengar och vill inte göra folk arga:”Vinst, hade han blivit inbillad, var ju fult och onödigt. Den lilla fabriken blev snart sliten, maskinerna rostiga och eftersom företagaren inte tjänade så mycket pengar hade han inte råd att laga det som var trött och trasigt. Så blev det svårare att konkurrera med andra fabriker i andra städer. Fabriker som var moderna och fungerade som de skulle. Till slut var företagaren tvungen att börja be sina anställda sluta. En efter en fick arbetarna gå hem. Den siste som gick var företagaren själv. Då var det plötsligt inte bara företagaren som inte tjänade några riktiga pengar, utan alla andra blev också utan. Så kan det gå om man lyssnar för mycket på dem som tycker att det är fult att göra vinst.

Samtidigt publicerar Aftonbladet sin lista över hur förmögna de mest förmögna har blivit. Och Svenskt Näringsliv har mage att antyda att det inte är det folk är upprörda över utan över att en del av avkastningen går till investeringar!!

2. Sagan om gumman som handlade för lite. Några tanter och farbröder på en kultursida har invändningar mot vårt sätt att konsumera:”Och vår lilla gumma läste och tog åt sig. I år, tänkte hon för sig själv, ska jag inte handla så mycket. Gummans vänner, och hela den lilla staden, började snart tänka likadant. När så nästan ingen kom för att handla hos gubben med affären fick han stänga. Julmaten och klapparna som han hade sett fram emot fick han titta i stjärnorna efter. Än värre gick det för den fattiga arbetaren på andra sidan jorden som hade tillverkat många av sakerna i gubbens affär och som inte fick jobba längre eftersom ingen köpte sakerna. Och hur gick det för gumman? Hon fick en jättetråkig jul. Så kan det gå om man lyssnar på arga tanter och farbröder och slutar handla.”

Samtidigt säger Al Gore i sitt tacktal vid Nobelutdelningen: ”Jordklotet har fått feber och febern stiger. Mänskligheten för i själva verket krig mot planeten. Det är på tid att ingå vapenvila.Hotet om en klimatkris är reellt, överhängande och universellt. Återigen är vi ute i allra sista stund och straffet blir enormt om vi fortsätter att ignorera utmaningen. Men vi har möjligheten att undgå de värsta, om inte alla, följderna om vi agerar med mod, beslutsamhet och snabbhet.”

I detta ingår näppeligen att bekymrat konsumera på som aldrig för eller som Svenskt Näringsliv vill spä på hetsen ytterligare en smula. Jag behöver väl inte påpeka at bilden av gumman och lanthadeln är magstarkt idylliserande….

3. Flickan som inte fick chansen. En flicka får sparken på grund FörstinFörstut-principen:

”Flickan däremot tyckte att det var jättedumt. Och istället för att glädjas åt julen och leta klappar till sina vänner lade hon sig ned och grät. Nu skulle hon inte få visa vad hon gick för. Som tur var hittade flickan snart ett nytt jobb. Men efter ett litet tag började också det företaget att gå dåligt. Och flickan fick sluta – igen. Hon hade ju trots allt inte varit där så länge. Så kan det gå när man har dumma regler. Inte minst en som säger att det enda som räknas är hur länge man har jobbat och inte vad man faktiskt kan.

Tja, vad ska man säga om detta sista exempel??

Vad man kan sägar om sagorna sammantaget är dock klart, nämligen att Svenska Näringsliv antingen har en oerhört förenklad bild av världen(ekonomi och arbetsmarknad) och en fantastiskt underskattande syn på vilka problem världen står inför, antingen det eller så betraktar de svenska folket som korkade.

Det positiva med saken är väl att när Svenskt Näringsliv tar till sådana här flagranta metoder så måste det innebära att de upplever ett verkligt hot. Att människor faktiskt börjar ifrågasätta den västerländska livsstilen och dess konsumtionsmönster och den i mångt och mycket bygger på asiatiskt slavarbete.

Förändringens timme kanske är slagen!

Andra bloggar intressant om: svenskt näringsliv, julsagor, konsumtion

14 kommentarer

  1. Pingback: Svenskt Näringslivs berättar sagor för korkade Svensson « Jakop Dalunde
  2. Jakop Dalunde · december 10, 2007

    Gott.

  3. Ilona · december 10, 2007

    Med tanke på miljöpartiets inställning i arbetsrättsfrågan förstår jag att du inte har några kommentarer till den sista sagan.

  4. Klotband · december 10, 2007

    Infantilt och dåligt? Ja! Har de rätt i sak? Ja!

  5. Danne Nordling · december 10, 2007

    Du har nog rätt i att förändringens timme kanske är slagen. Svenskt Näringslivs kampanj är en viktig indikator. Klimatfrågan kommer kanske att bli det som förintar det fria och öppna samhället som socialismen inte lyckades med. All opposition kan slås i huvudet med att den medverkar till att göra jorden varmare och obeboelig. Jämför det med socialismens argument att opposition bara medverkar till att göra det sämre för det sämst ställda.
    /DNg

  6. Maria Söderberg · december 10, 2007

    Nej, särskilt klokt av Svenskt Näringsliv var det inte. Jag blev arg och skrev en egen saga: http://www.saganom.st/

  7. Lennart Regebro · december 10, 2007

    1. Svensk närlingsliv talar om vad som händer om man förljer regeln ”det är fult att göra vinst”. Du säger: Men folk gör ju vinst. Ja? Är det ett motargument på nåt vis?

    2. Svenskt näringsliv förklarar att handel skapar välstånd. Su svarar ”Al Gore bryr sig om miljön”. Ja? Är det ett motargument på nåt vis?

    3. Man skall säga ”Jaha, jag det had jag inte tänkt på”, för det hade du ju tydligen inte.

  8. Pär-Anders Zetterberg · december 11, 2007

    Fantastiska kommentarer. Har t.ex. svenskt näringsliv rätt i sak? När det gäller att konsumtionen är ett uttryck för den fria världen så förstår jag inte kopplingen. Däremot finns det klara kopplingar mellan resursbrist, ekonomisk stabilitet och konflikter (som motsats till en fri värld). Den globala handeln som ett sätt att ordna upp denna instabilitet är teoretiskt inte någon dum idé, men i verkligheten har det visat sig att det inte fungerar i så stor utsträckning.

    Ett större problem är resursbrist i världen, där handeln näppeligen är svaret. Ekonomin i sig skapar inte resurser i form av rent vatten.

    Dock så tycker jag personligen, vad man än har för åsikt om konsumtion och dess påverkan på klimatet och orättvisor, att den här annonskampanjen är ett mycket billigt trick av svenskt näringliv där man smutskastar ”de arga farbröderna o gummorna” samtidigt som sänker debatten bokstavligt talat till en sandlådenivå. Svenskt näringsliv, oavsett om de har rätt eller fel, tror jag i och med detta har tappat förtroende som en seriös organisation.

  9. Mona Wallin · december 12, 2007

    Det är så simpelt, förenklat och dåligt skrivet så jag skäms å svenskt näringslivs vägnar. Det enda som är positivt är att de borde slå knut på sig själva med dessa sagor. Är det någon som kan hålla med.
    Arga tanter och farbröder på kultursidorna… Man måste småle!
    Jag har skrivit en bättre version. Kom in och läs på http://rakoon-rakoon.blogspot.com

  10. Lennart Regebro · december 12, 2007

    ”Ett större problem är resursbrist i världen”

    Nej, det är faktiskt inte det. Än iaf. Det största problemet i världen idag är att folk inte får möjlighet att utnyttja dom resurserna som finns, och att dom inte får möjlighet att skapa den rikedom dom skulle kunna skapa.

    Men får dom det så är inte alla problem lösta, det är sant. Vi kommer få resursproblem då, helt sannolikt.

    ”Har t.ex. svenskt näringsliv rätt i sak?”

    Ja, fast det är ju ett rätt korkat sätt att framföra det på, tycker jag.

  11. Kalle E · december 12, 2007

    Resursbrist?

    Det är väl ändå ett i-landsproblem om något.

    Prata hellre om bristen på demokrati. Om bristen på mat att äta sig mätt på. Om bristen på rösträtt. Om bristen på arbete och frihet.

    Det är reella brister som bara marknadsekonomi och demokratiskt valda politiker kan råda bot på. Det står Svenskt näringsliv för, när de ”klagar på de som klagar”.

    Jag hoppas att deras dåligt formulerade sagor väcker debatt hos folk och fä. En saga är ändå inte mer än en historia som belyser verkligheter, inte speglar den.

  12. Pingback: Klimatpolitik murbräcka för diktatur? « Joakim Hörsing
  13. Alex · december 14, 2007

    Tjärhovsplan.se svarar:

    Sagan om folket som ville göra allt tillsammans
    http://www.tjarhovsplan.se/2007/12/14/tjarhovsplanse-%e2%80%93-en-julsaga/

  14. Pingback: Dubbelt borde vara Hälften « Joakim Hörsing

Lämna en kommentar