Rektorerna har ett nyckelansvar

DN rapporterar idag om det våld som lärare i våra skolor utsätts för och om den våldsamma och stökiga miljö som en del skolor och klassrum präglas av. För naturligtvis är det inte bara lärarna som drabbas. En del elever måste rimligen uppleva en hotfull atmosfär som direkt obehaglig, andra kanske blott störs i skolarbetet. De som står för hot och kaos är sannolikt inte heller världens lyckligaste individer.

I artiklarna i DN påpekas att lärarutbildningen på ett bättre sätt måste förbereda sina kandidater för den verklighet som råder i vissa skolor. Att läraryrket inte bara innebär undervisningen utan också socialt arbete och konflikt hantering. Därtill behövs säkert ett batteri av trix och knep för att undvika att bli förtvivlad, stressad eller utbränd.klassrum

Nyckelansvaret skulle jag dock vilja påstå innehas av skolledningen att på ett kreativt och strategiskt vis möta de problem som uppstår och på kommunen att tillse att skolledningen har de erforderliga resurserna att ta detta ansvar.

När man säger att allting har blivit sämre och att det var bättre för, så är det nästan aldrig sant. Funktionshindrade har fått det bättre, äldreomsorgen har blivit bättre, hälso- och sjukvården har blivit bättre för att ta några exempel. Skolan däremot finns det en mer berättigad grund att klaga på. Skolan har under nittiotalet dränerats på resurser som bara i vissa avseende återställts under 2000-talet. Det handlar om indragningar på skolhälsovård, kuratorer och speciallärare; större klasser och färre lärare. Lokalerna har inte rustats upp i den takt som skulle ha behövts.

Det vi pratar om är våra barn och en miljö som de vistas i under 12 år av sina liv och där de formas som individer och människor. En skam egentligen. Vi måste satsa på skolan och inte bara på lågstadiet och inte bara på läs och skriv och räkna Björklund! Det är för övrigt på just de områdena som skolan någorlunda återställts. Ge ett generellt statsbidrag till skolan istället, så får skolledningen ta ansvar för dess fördelning. I en viss skola kanske det är det hotfulla klimatet på högstadiet som har högsta prioritet.

Sammanfattningsvis krävas:

  1. Bättre förberedelse i utbildningen
  2. Mer pengar till skolan
  3. En kompetent skolledning

För att nå ännu ett steg längre måste man målmedvetet sätta in skolan i sitt sammanhang där skolans innehåll blir ett resultat av en levande dialog mellan elever, lärare, föräldrar, skolledning, politiker och medborgarna och där den nationella nivån tar ett större ansvar för relevant kompetensutveckling. I detta ingår att stärka lärarprofessionen, utveckla kompetenscentra, samt att ge skolverket i uppgift att jobba på nationella riktlinjer för olika pedagogiska situationer.

Andra bloggar intressant om: skolan, våld mot lärare, lärarrollen, skolledning, skolpolitik, politik

6 kommentarer

  1. Allan · september 10, 2007

    Det är dock inte bara en resursfråga utan lika mycket en fråga om regler och incitament.

    Om man inför betyg i ordning och uppförande och drar in barnbidraget för de som blir underkända i detta ämne så signalerar man att det faktiskt är föräldrarna och inte lärarna som har uppfostringsansvaret för eleverna. Uppenbarligen framgår inte detta tydligt nog idag.

  2. alltomskolan · september 10, 2007

    Många av de som inte blir godkända får helt enkelt för lite hjälp i skolan. Klasserna ökar, personalen minskar och spec.pedagogtjänsterna krymper! Om man sitter med en bok framför sig och inte förstår vad som ska göras är det lätt att koncentrationen försvinner och ”uppförandet” blr därefter.( Vad innebär egentligen ”uppförande”? Det ligger i betraktarens ögon- det som en människa tycker är gott uppförande kanske förkastas av en annan? ) Nej -mer pengar till skolan och låt de positiva krafter som finns runt eleverna samarbeta för att ge våra elever största möjliga chans att lyckas.

  3. Allan · september 10, 2007

    Visst är det viktigt att skolan också har tillräckliga resurser. Men oavsett hur mycket resurser man tillför så kan man inte få en fungerande skola om man låter elever bete sig på ett sätt som skulle leda till avsked eller åtal på en arbetsplats.

    Vad innebär då ordning och uppförande? Ja en bra början är att komma i tid till lektionerna, inte hota eller slå sina klasskamrater och personalen, vara tyst när man inte förväntas prata, inte kalla läraren för ”din jävla fitta.”. Det är inte hjärnkirurgi.

  4. alltomskolan · september 11, 2007

    Nej men det du beskriver är, som tur är, inte så vanligt! Men även de elever som kommer i tid, inte hotar sina kompisar eller lärare , är tysta när de ska och aldrig skulle kalla sina lärare för jävla fitta ska ju också ha ett ordningsbetyg. Hur är då kriterierna för VG och MVG?

  5. Jerka · april 28, 2008

    Vänsterfolk är så pengafixerade. ”Pengar löser ala problem – pengar, pengar, pengar”. Helst då andras pengar i form av skatter. Men det finns faktiskt andra värden i livet. Och att ”tillföra” skolan pengar löser inte de härr relaterade problemen.

  6. Staffan · april 28, 2008

    Bra förslag, skolan har alltför länge varit föremål för besparingar. Jag själv examineras som lärare om en månad och jag skulle aldrig klara av att jobba i en sådan här miljö. Jag vet flera av mina kompisar som blivit utbrända efter ett år i proffessionen för de klarar inte av det mycket på grund av skolmiljön. Fler regler behövs men man måste också bemöta det med mer resurser.

Lämna en kommentar