Bör vårdnadsbidraget förbjudas?

DN debatt skriver Mona Sahlin och Tomas Östros idag att vårdnadsbidraget ska slopas. Precis som Tomas Melin skriver på sin blogg antyds härmed att regeringen infört ett sådant bidrag, vilket givetvis inte är sant. Kommunerna har fått möjligheten, att om de vil,l införa ett vårdadsbidrag.

Frågan är alltså inte om man ska avskaffa vårdadsbidraget eller inte utan huruvida man ska förbjuda kommunerna att ha ett sådant system i sin familjepolitik.

Det finns helt klart områden som är så viktiga att kommunerna inte själva helt och hållet ska kunna avgöra vilken politik som ska föras. Miljöområdet är ett sådant exempel och strandskyddet en specifik sådan fråga.

Frågan är vilken kategori vårdnadsbidraget tillhör? Det som med fördel kan överlämnas åt en decentraliserad demokrati eller det som måste värnas nationellt.

För min del kan jag bara hålla med Melin om att detta borde kunna rymmas inom den lokala politikens ansvar. Det är ute i kommunerna vi får ta fajten mot vårdnadsbidraget helt enkelt. Givetvis måste vi också strida mot eventuella nationella påbud om att införa vårdnadsbidrag!!

Andra bloggar intressant om: vårdnadsbidrag, socialdemokraterna

3 kommentarer

  1. zzeezz · februari 1, 2008

    Jag kan välja själv vad som är bäst för mina barn.
    Mona kan välja vad som är bäst för hennes barn. Men låt mig bestämma över mina.

    http://blogg.aftonbladet.se/7006/

  2. Anders Bjerin · februari 1, 2008

    Varför ta fajten mot något bra? Vårdnadsbidraget gör att småbarnsföräldrar själva får välja hur de vill leva. Att det offentliga ger en grundtrygghet är utmärkt men varför måste vi alla då göra precis som överheten vill? Själv är jag lyckligt lottad och har råd att både betala skatterna och avstå från eventuellt styrande stöd som dessa skatter bekostar.

    Vårdnadsbidraget ger den svage frihet! Det är ett utmärkt exempel på skydd/hjälp som inte tvingar mottagaren till ett visst beteende. Eller är det så att vi föräldrar inte vet vårt bästa och därmed måste styras?

  3. Maria Karström · maj 12, 2008

    du tänker helt rätt, det ska vara ett demokratiskt samhälle vi lever i så därför ska självklart kommunerna ha friheten i sina händer att införa vårdnadsbidrag eller ej.

    Mvh/ Maria

Lämna en kommentar