Goda skäl för uteblivet bidgrag

Östgötacorrespondenten skriver idag att Linköping riskerar uteblivna bidrag till sin flygplats Corren skriver:

”Enligt det transportpolitiska beslutet från 2006 är inte flygplatser berättigade till driftbidrag om de är belägna i regioner där alternativa kollektiva trans­portmöjligheter till flyget finns, och som medger en restid till centrala Stockholm på högst två timmar. ”

Det moderata kommunalrådet Paul Lindvall som tydligen helt lyckats undgå diskussionen om klimatförändringar och behovet av att minska växthusgaserna stoppar naturligtvis huvudet i sanden och säger till Corren:

”– Som jag uppfattar det pågår fortfarande en diskussion kring detta med tvåtimmarsregeln. Vad jag har förstått kan det mycket väl resultera i att det inte blir som Luftfartsstyrelsen tror.”

Paul Lindwall menar vidare att det är viktigt att satsa på flygverksamheten som ett led i utvecklandet av näringslivet. VAd Lindwall inte tycks förstå är att den stora utmaningen för dagen är hur man ska kunna utveckla ett näringsliv UTAN flyg och koldioxidutsläpp.

Tyvärr har Lindvall och hans alliansbröder massivt stöd från Socialdemokraterna. Linköping saknar i stor utsträckning progressiva miljöförespråkare. Synd, allt för synd!!

Andra bloggar om: klimat, miljö, politik, linköping, Paul Lindvall

Kommande inslag på min blogg

Lite information vad som finns i mitt huvud och vad som är att vänta på bloggen den närmaste tiden:Sigill

  • Ett utlovat inlägg om skolpolitik

  • Om borgarnas massiva införande av olika kundvalssystem.

  • Min något annorlunda ingång till debatten om hushållsnära tjänster. Se mina kommentarer på Erik Laaksos blogg

  • Jag kommer att skriva en serier inlägg om regler och bedömningsgrunder angående den Gröna Topp Blogg Listan

  • Sedan länge har jag lovat att skriva om medborgarlön. Det kommer…

  • Mitt mest ambitiösa projekt den närmaste månaden eller så kommer att röra lyckoforskningen och dess roll i politiken. Publicering kan eventuellt dröja.

  • Något om olika välfärdsindex kommer också

Slutligen kommer något om ekofeminism och queerfeminism. Anders Wallner skrev bra om detta i förrgår.