Supertisdagens efterlämnade frågetecken

Igår var det alltså den så kallade Super Tisdagen då över tjugo ameriskanska delstater höll sina primärval. Många bedömare har tidigare sagt att detta var dagen då det skulle avgöras vilka två som skulle ställas mot varandra i det kommande presidentvalet. Så blev inte fallet, visserligen framstår McCain som den obestridliga vinnaren på den republikanska sidan, men Romney har inte erkänt sig besegrad. Enligt CNN uppger en Rommneykampanjkälla ”We can do the math but there are still openings,”

På den demokratiska sidan lämnas endast ett stort frågetecken. Kampen mellan Obama och Clinton är mycket jämn och spännande och det är omöjligt att sia om resultatet. Obama vann tretton delstater och Clinton åtta enligt följande:

Barack Obama

Hillary Clinton
Utah Tennesee
Noth Dakota Oklahoma
Missouri New York
Minnesota New Jersey
Kansas Massachusetts
Illinois California
Idaho Arkansas
Georgia Arizona
Delaware  
Connectitut  
Colorado  
Alaska  
Alabama  
   

Obama vann alltså flest, men Clinton tog hem de riktigt stora staterna som Californien och New York. Enligt CNN har Clinton efter gårdagen sammanlagt 632 delegater och Obama 626. Clinton leder också stort bland de superdelegater som redan tagit ställning, 193 mot 106. För information om hur primärvalet fungerar se min lilla Primärvalsskola.

De bägge kandidaterna försöker nu skapa en spin genom att tolka resultatet som att just de varit de stora segrarna. Obama talar om en viskning som ständigt ökar för att nå orkan styrka och läser resultatet som att han hela tiden knappar in och ser det som en rörelse som allt snabbare vaknar.

Problemet som jag ser det är att det inte hur länge som helst går att tala om en viskning som kommer att skörda segrer. Jag tror inte Obama blir starkare än så här och att Hillary faktiskt lyckats stå emot stormvinden är ett bevis för det. Min gissning är att den ganska populistiska tonen hos Obama kan få ett bedarrande genklang och att Clintons erfarenhet och kompetens kan få ett större genomslag i det som är kvar.

Jag sa nyss att det var omöjligt att sia och det är det förstås, men jag ger här mitt Orakel tips. Hillary ställs mot McCain.

Länkar:

DN, Svd,Svd,Svd,  Aftonbladet, Aftonbladet

Tidigare inlägg:

President från första dagen?

 Mrs Clinton – you actually did it! 

 Oliiiidligt spännande I New Hampshire(Inklusive Hörsings Primärvalsskola) 

Barack ’N’ Roll versus Clinton i tårar

Jag stödjer Edwards i Primärvalen…?

Andra bloggar intressant om: USA, Primärvalen, Hillary Clinton, Barack Obama, John McCain, Mitt Romney, Demokraterna, Rebublikanerna, presidentvalet, Super Thuesday, Super Duper Thuesday, Super Tisdagen

Lämna en kommentar