Göran gör Göteborg grisigt

Ingen lokalpolitiker har så stor makt och sådant inflytande som Göteborgs starke man Görna Johansson. Vad han säger och gör får ett enormt genomslag i denna stora stads befolkning. Med makt följer ansvar över vilka signaler man sänder. Idag har denne politiker missbrukat sin makt och ej levt upp till sitt ansvar.

Felet Göran Johansson gör är dels att han kommer med ett stolligt förslag som kan spä på en hårdnande attityd gentemot flyktingar, men också om man får tro vad som citeras, lanserar han en ytterst märklig princip:

”- Att tjäna pengar på människors olycka måste bekämpas på alla sätt. ”

Satt i just denna kontext innebär det att ändamålen alltid helgar medlen, oavsett om det sker på till exempel humanismens altare.

Givetvis är Johanssons förslag ett brott mot genevekonventionen och mot all anständig flyktingpolitik.

Ni som följt denna blogg vet att det finns en hel del i vad Johansson säger som jag också stödjer. Inte minst kravet på att sveriges kommuner delar på ansvaret för flyktingmottagandet på ett solidariskt vis. Det finns oerhört många sätt att förbättra asylpolitiken på, men att på detta sätt väcka opinion leder helt fel och gör Svergies framsida en smula grisigt.

UPPDATERING: Inlägget ovan skrevs i väldig hast och jag vara bara några sekunder från att missa en buss hem. Vad jag inte hann med var att kommentera vilken roll detta utspel kommer att ha i en framtida socialdemokratisk flyktingpolitik. Det är som jag sa trots allt inte vem som helst som kommer med förslaget. Ser vi en omsvängning i S-politiken? Jonas Morian bedömer att så inte är fallet och jag är nog benägen att dela denna analys. Morian skriver:

”Nu vet jag att Göran Johansson knappast är mannen som gör utspel i någon annans ärenden, så risken att detta skulle vara någon slags ”testballong” från det socialdemokratiska partiet i syfte att pejla läget inför en omsvängning av asylpolitiken bedömer jag som minimal.”

Sahlin går ju visserligen ut och avfärdar kommunalpamparnas idéer men det är ju så testballonger brukar fungera…, men som sagt jag tror ändå Morian har rätt.

En blogg som också är inne på det rent principiella som jag lyfter ovan är Kulturbloggen:

”Brottsligheten ökar, låt oss straffa alla brottsoffer.Det är vad Göran Johansson, s-politiker i Göteborg, går ut med. Egentligen.”

Andra bloggar intressant om: Göran Johansson, Göteborg, flyktingpolitik

En EMO till ANNA

Min goda vän Anna verkar vara en smula fascinerad av Emosar. Jag vet väl egentligen inte så mycket om emo, men tyckte att den video som min dotter visade mig på Youtube var rätt rolig:

För en seriös och säkert korrekt beskrivning av emogenren kan ni kolla in wikipedia.

En liten rolig artikel skrevs på DN’s kultursidor för en tid sedan, läs den här. Ur artikeln:

”Men de tycks också ha begripit att poserande inte är förkastligt utan kreativt. ”Everybody hurts” hävdar att det är emo att låtsas ha synfel, att låtsas gilla hiphop, att låtsas vara en bokmal och att bära tröjor med rockband som man aldrig hört. Ett av de nyttigaste stiltipsen – som jag önskar att någon hade gett mig när jag var ung – är att aldrig sätta på sig tröjan som man just köpt i souvenirståndet på en konsert. I stället ska man knöggla ner den i handväskan eller bakfickan. Det är viktigt att se ut som om man inte bryr sig.

Svenska emokids klär sig extra snyggt eftersom de inspireras av japanska stilar som visual kei och gothic lolita. Vi borde hylla innehållet i deras garderober lika mycket som vi fördömer innehållet i deras mp3-spelare.

Hoppas du gillade Emo sången Anna!!

Andra bloggar intressant om: emo