Slaskfredag på bloggen

Vi prövar med lite slaskiga nyheter på min lilla blogg. Har länge funderat på att bli medlem i Aftonbladet PLUS, men argumenten/nyttan har aldrig riktigt räckt till för mig att ta steget. Vad tjänar jag idag till exempel på att vara medlem:

Och lite till. Men nej, jag orkar inte denna gången heller. Jag får leva i ovisshet om hur Schulman värderar kändisar och hur man uppnår optimal orgasm. What a pitty!

Vad är en slask spalt utan Britney Spears. Hon är väl ständigt både inne och ute samtidigt. Hon är definitivt ute som mamma, men så länge hon levererar en schysst platta verkar det vara helt okej menar DN’s Karolina Ramqvist. spearsSkandalerna kring Britney Spears är så många att hon blivit en del av de allmänna medvetandet, säger samme Ramqvist.

Pamela Andersson bör man väl också nämna antar jag. I synnerhet som hon tagit till ytterst kreativa metoder att betala tillbaka skulder på… Chansen för att detta bara är ett illasinnat rykte är nog dock ganska stor.

Igår fick vi veta vem som är världens sexigaste man. Det är skådespelaren Matt Damon enligt tidningen People Magazine. Gillade skarpt den där filmen när han spelar mattegeni mot Skarsgård. Men sexigast är han förstås inte, det är givetvis Brad Pitt, eller?

Avslutningsvis måste ju en skvallerspalt säga något om den svenska Idoltävlingen. Vem åker i kväll? Kommer krisen med juryn att lösas? Världsproblemen hopar sig. Angående jurykrisen får man innerligt hoppas att detta är en mediehypad låtsaskonflikt. I annat fall beter sig vuxna människor som barnrumpor.

När det gäller själva tävlingen verkar spelbolagen tro att Mattias åker och Daniel vinner. Själv anser jag att Amanda är bäst. Dock med den lilla reservation att jag bara sett två avsnitt plus lite youtube klipp. Förresten så tror jag att jag bjuder på lite Amanda i högform:

Trevlig fredagskväll till er alla!!

/Joakim

Äntligen! Klassamhället har raserats!

Ingen blodig kupp, men väl i rökfri kupé. SJ slopar systemet med första och andra klass och inför en helt rörlig prissättning där man betalar efter servicenivå och efterfrågan.

Systemet kan förstås betraktas som en smula komplicerat. Det är ju inte helt lätt idag heller som bloggen Badkarsmusik påpekar.

Jag inser att det kan vara så och det är svårt att acceptera för en del att en resa till Stockholm från Göteborg kan kosta 800 en gången och 90 kronor en annan. Samtidigt är det ett sätt att göra färdmedelt så kostnadseffektivt som möjligt. Min tanke är att alla hållbara samhällen i alla avseende försöker använda sina resurser så optimalt som möjligt.

By the way, även om det bara är semantik tycker jag det är bra att klasserna som term försvinner även på tågen! Klassamhället som realitet lever ändå alltid kvar i våra plånböcker.

Andra bloggar intressant om: SJ, klasser

Ligornas hot mot Media måste stoppas

Läser i Sydsvenskan både idag och igår om MC-gängens framfart i Skåne. Tidigare har jag uppmärksammat härjningarna i Göteborg även om ingen klart uttalat att det varit frågan om MC-gäng där. Tycker det är en klok strategi att inte nämna namnet på dessa kräk, därav min anonyma rubrik. De förtjänar sannerligen ingen uppmärksamhet. Fenomenet med organiserad brottslighet gör det däremot.

Läget i Skåne har gått så långt att de kriminella gängen hotar lokala journalister och redaktioner. Sydsvenskan rapporterar att hot har förekommit mot Ystads Allehanda. Det föranledde polisen att slå till mot en viss motorburen tjuvliga i natt. Två medlemmar kunde gripas och man hittade dokument som indikerar att man planerade ytterligar utpressningar.

Protesterna mot de kriminellas framfart verkar dock öka och polisen genomför massiva insatser. Ystads Allehanda skriver så här:

”De kriminella mc-gängen etablerar sig med hot och våld. Nu försöker polisen på bred front agera för att förhindra gängen från att få ytterligare fäste i södra Skåne.I förra veckan träffade polisen oroliga näringsidkare i regionen, och i tisdags informerade polisen politiker och tjänstemän vid ett möte på Rådhuset i Ystad.”

Det är viktigt att protesterna sker med en så bred allmänhet som möjligt. Det är lika bra säga ifrån från början och inte låta situationen eskalera och anta italienska proportioner.

Artikeln i YA skrevs efter att hoten levererats och det är bara att stämma in i en av kommentatorerna till artikeln:

”Det behövs mer civilkurage i samhället. Tack för att ni vågar! Desto fler som visar civilkurage, desto mindre chans har mc-gängen (kör de mc egentligen?) och andra våldsutövare möjlighet att etablera sig i vårt samhälle!/Monica”

Andra bloggar intressant om: organiserad brottslighet, kriminella ligor, mc-gäng

Kvinnor som biter ifrån…

Vad är väl en avbiten penis i mediebruset? Sex av tio avbitna könsorgan kan man föreställa sig vara välförtjänt decimerade. Nåja, denne man, som visserligen inte fick de kvinnliga huggtänderna att stå inför sin fullbordan, var sannolikt ett oskyldigt offer för en överförfriskad badass.

En annan kvinna vars man mången gång varit i de slipade hörntändernas käftar bet verbalt ifrån med bravur i gårdagens debatt:

– Nej jag spelar med en vinnande hand. Jag förstår mycket väl att folk inte angriper mig för att jag är kvinna, de angriper mig för att jag leder.

Sa Hillary Clinton och skopade hem poäng mot Obama och Edwards.

Benazir Bhutto är förstås  också en kvinna som kan visa framgaddarna. Hon är nu åter en fri kvinna då ordern om husarrest är hävd. Tidigare hävde hon upp sin stämma i ett myller av poliser och krävde Musharrafs avgång. Förmodligen lyckas hon med sina påtryckningar i alla fall få hon att avgå som arméchef.

Andra bloggar intressant om: kvinnor, hillary clinton, benazir bhutto

Övervakning i skolor sätter fokus fel

DN skriver att det blir allt vanligare att skolor placerar ut övervakningskameror för att stävja bråk.

”Under de senaste två åren har antalet övervakningskameror som monterats upp på svenska skolor ökat lavinartat. Hittills i år har 104 skolor satt upp nya kameror och fler väntar på tillstånd.”

Jag vill inte säga kategoriskt nej till sådana metoder eftersom det i slutändan handlar om elevers säkerhet. Risken att bli ertappad samt möjlighet att reda ut skuldfrågan öka förstås tryggheten för den enskilde individen när alla andra metoder misslyckats.

Men det är klart ser man det hela som blott preventiva åtgärder så tror jag det är att placera fokus fel. För det första spelar det på alldeles fel känsloregister – ”Vi kan inte ta ansvar för varandra, någon måste övervaka oss”. För det andra riskerar det att förskjuta skolans arbete med trygghetsfrågor till att handla om tekniska lösningar snarare än ett arbete med individer. För det tredje leder fokus på skuldfrågan till att skolmiljön får en juridisk grundtouch mer än en plantskola där egentligen alla situationer kan användas i pedagogiskt syfte.

Men som sagt, allt hänget i slutändan på hur grava problemen är. Alla elever måste känna att de inte riskerar liv och lem i sin skolmiljö.

Andra bloggar intressant om: skolan, övervakning