En EMO till ANNA

Min goda vän Anna verkar vara en smula fascinerad av Emosar. Jag vet väl egentligen inte så mycket om emo, men tyckte att den video som min dotter visade mig på Youtube var rätt rolig:

För en seriös och säkert korrekt beskrivning av emogenren kan ni kolla in wikipedia.

En liten rolig artikel skrevs på DN’s kultursidor för en tid sedan, läs den här. Ur artikeln:

”Men de tycks också ha begripit att poserande inte är förkastligt utan kreativt. ”Everybody hurts” hävdar att det är emo att låtsas ha synfel, att låtsas gilla hiphop, att låtsas vara en bokmal och att bära tröjor med rockband som man aldrig hört. Ett av de nyttigaste stiltipsen – som jag önskar att någon hade gett mig när jag var ung – är att aldrig sätta på sig tröjan som man just köpt i souvenirståndet på en konsert. I stället ska man knöggla ner den i handväskan eller bakfickan. Det är viktigt att se ut som om man inte bryr sig.

Svenska emokids klär sig extra snyggt eftersom de inspireras av japanska stilar som visual kei och gothic lolita. Vi borde hylla innehållet i deras garderober lika mycket som vi fördömer innehållet i deras mp3-spelare.

Hoppas du gillade Emo sången Anna!!

Andra bloggar intressant om: emo

2 kommentarer

  1. Anna · november 28, 2007

    Mm, jag har ju haft lite dålig koll på dessa emosar. Men de verkar ganska spännande. Kan ha med åldern att göra, fast Strage är ju med…

    Sången var träffsäker fast i vissa avseenden lite väl elakt raljerande. Men nu tycker jag att jag har bättre koll.

    Men alltså, en fundering. Det är inte de med randiga tröjor – eller?

    Tack för sången!

  2. Ella · februari 29, 2008

    hahah.. 😀
    emosar och emosar.. ”Anna” skulle säkert kalla mig emo om hon såg mig pga mitt svarta hår som täcker en del av ansiktet och resten står rakt ut, jag bär oftast svarta kläder med röda/rosa detaljer, torgvantar osv. men jag tror dom flesta ”emosar” försöker skapa sig en egen stil. själv skulle jag kalla min stil fashioncore med inslag av gothic lolita, j-pop och likn.
    jag brukar undgå frågan om vad för stil jag har genom att skämta att jag är ”emohippie” ^-^
    sen så i mina ”emokretsar” så lyssnar de flesta inte ens på emo, kanske ett band eller så men det vanligaste är hardcore-musiken.
    och även j-rock(japansk rock)förekommer nog också.
    måste gå …

Lämna en kommentar